صفحه اصلی / دانستنی / دانستنی | درباره بیماری آرتروز اسب‌ها بیشتر بدانید

دانستنی | درباره بیماری آرتروز اسب‌ها بیشتر بدانید

 بیماری آرتروز اسب‌ها یکی از موضوعاتی است که باید برای صاحبان اسب مورد اهمیت باشد چرا که این بیماری به وفور در اسب‌ها یافت می‌شود. در این مطلب اسب پرشیا به بررسی این موضوع می‌پردازیم که بیماری آرتروز اسب چیست و چه نشانه هایی دارد.

علائم بیماری آرتروز اسب‌ها چیست؟

یکی از مسائلی که در سلامت جسم اسب باید به آن توجه نمایید، سالم بودن استخوان‌های اسب است چرا که این حیوان بیش از هرچیز با مفاصل و استخوان‌هایش در ارتباط است و سالم نبودن آنها مساوی با عدم کارایی اسب است. به همین خاطر باید هرکاری که در خصوص عدم مبتلا به یک بیماری استخوانی لازم است را در خصوص اسب شناسایی کرده و از بروز آن جلوگیری نمایید. در ابتدای مطلب همان طور که در مطالب قبلی نیز اشاره کردیم برای این که آموزش اسب سواری را شروع کنید نیاز به دانستن نکات زیاد و دانش قابل توجهی نیست فقط کافی است ماهیت این رشته را بشناسید و اطلاعاتی را نیز از قبل یا در حین آموزش در خصوص اسب‌ها بدانید تا متناسب با اخلاق و رفتار هر اسبی با او رفتار کنید.

آرتروز زوال تدریجی وتخریب دائمی غضروف مفصلی است در خطوط انتهای استخوان جایی که آنها بهم وصل میشوند، مانند مچ اسب ، واین سطح لغزنده که اجازه می دهد تا حرکت آزاد ومطلوب را فراهم کند تخریب و سبب برخورد وسایش دوسطح انتهایی وایجاد درد و تورم خواهد کرد. آرتروز مسئول تا 60٪ از همه لنگشها از مفاصل زانو، مچ اسب، بخلوق است که به عنوان “ringbone” نامیده می شوند. آرتروز بیماری مَفصلی است که ابتدا غضروف مفصل را درگیر می‌نماید. غضروف بافتی لغزنده است که انتهاهای استخوان‌ها را در یک مفصل می‌پوشاند.

بیماری آرتروز اسب‌ها
استخوان‌ها داشتن حرکتی آسان بر روی یکدیگر را مدیون غضروفهای سالم هستند. وظیفه دیگر غضروف‌ها جذب تکانه‌ها در طی حرکات فیزیکی می‌باشد. در بیماری آرتروز غضروف‌ها نازک شده و به‌تدریج در برخی نواحی از بین می‌رود که باعث می‌شود استخوان‌های زیر غضروفها به همدیگر ساییده شوند. نهایتاً درد، التهاب آواست و کاهش حرکت در مفصل به وجود آید. به مرور زمان مفصل شکل طبیعی خودش را از دست می‌دهد و زوائدی استخوانی در لبه‌های آن ایجاد می‌گردد که خود باعث درد و ناراحتی بیشتر می‌شود. برعکس سایر التهاب‌های مفصلی مانند روماتیسم مفصلی، آرتروز تنها مفاصل را درگیر می‌نماید و به سایر اندام‌ها کاری ندارد.

به هنگام بیماری شما نباید کاری انجام دهید که درد یا بیماری اسب افزایش پیدا کند و بد نیست بدانید که همه اسب ها مستعد ابتلا به آرتروز هستند، برخی از عوامل که می تواند خطر ابتلا اسب رابه آرتروز بالا ببرد : استرس و فشار از سواری، آسیب حاد و ساختار ضعیف اتصالات اندام ها هستند که باید بررسی شوند. تشخیص دقیق از طریق اشعه ایکس (رادیوگرافی)، سونوگرافی، اسکن استخوان (اسکن هسته ای)، سی تی اسکن، و یا MRI میسر خواهد بود که حتما در صورتی که احساس کردید او علائم آرتروز را دارا است به یک دامپزشک مجرب مراجعه نمایید.

بیماری آرتروز اسب‌ها

علائم هشدار دهنده آرتروز چیست؟

سفت شدن و حرکت ناهموار و گام کوتاه می تواند نشانه ای از نمایش درد مفاصل، بی میلی به بلند کردن، و یا سلانه سلانه راه رفتن و یا پرت کردن وزن به سمت دیگر از نشانه های آرتروز است. علاوه بر این، اسب در سرعت بیشتر مانند خالی شدن ضریه هایی را به سوار منتقل می کند که شلنگ های یک ریتمی ندارند و حرکت ها همراه با بی میلی به متوقف کردن و یا تبدیل بروز می کند اگر شما متوجه برخی از این علائم در اسب خود شدید لازم است تا با دامپزشک او صحبت کنید و این موضوع را جدی بگیرید چرا که قطعا اسب رفته رفته کارایی خود را با التهاب بیشتر و بعد داشتن درد از دست خواهد داد و هرلحظه ممکن است برای او خطرناک تر شود.

نژاد اسب سدلبرد آمریکایی را بیشتر بشناسید

داروهای ممنوعه برای اسب

بیشتر بخوانید: راه‌های مقابله با گزش حشرات و آسیب به اسب

پنجه شیطان و درخت یوکای امریکایی: گیاهان طبیعی مورد استفاده برای مبارزه با ناراحتی در مفاصل و بافت های التهابی است.ویتامین C محافظت می کند در تولید بافت همبندی، از جمله غضروف، تاندون ها، رباط ها و حیاتی است که باید در تامین آن به بدن اسب دقت لازم در دورهای رشد شود.

این ضایعه می تواند کنترل شود و یا توسط آستروییدها پنهان شود اما تنها راه درمانش در سطوح بالا جراحی است. در آخر باید این نکته را بدانید که شاید شما هرچقدر هم در مورد اسب اطلاعات کسب کنید کافی نباشد چرا که موارد زیادی در خصوص این حیوان وجود دارد که قطعا از آن آگاهی ندارید. دردهای مفاصلی در اسب نیز یکی از این مباحث مهم است که باید آن را شناسایی کنید تا آسیبی به حیوان وارد نشود.

امیدوار هستیم از خواندن این مطلب لذت برده باشید
شما در اسب پرشیا می‌توانید با انواع نکات آموزشی سوارکاری آشنا شوید

در اسب پرشیا بخوانید:

درباره

این مطالب را نیز ببینید!

کم اشتهایی در اسب

دانستنی | کم اشتهایی در اسب

کم اشتهایی در اسب و غذا نخوردن اسب به اندازه کافی یکی از مشکلاتیست که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *