صفحه اصلی / اسب سواری / دانستنی | درد شکم اسب

دانستنی | درد شکم اسب

درد شکم اسب یکی از موضوعاتی است که باید برای صاحبان اسب مورد اهمیت باشد چرا که این بیماری به وفور در اسب‌ها یافت می‌شود. در این مطلب اسب پرشیا به بررسی این موضوع می‌پردازیم که علائم و درمان درد شکم اسب چیست و چه نشانه هایی دارد.

کولیک یا درد شکم اسب

درد شکم اسب یکی از بیماری هایی است که به وفور در میان اسب ها دیده می شود و این بیماری هم می تواند بسیار ساده باشد و هم می تواند کشنده باشد و یا یک نشانه زود هنگام که هرگز نباید نادیده شود باشد. اولین علامت کولیک معمولاً کاهش دفع فضولات و یا فضولاتی که خشک شده و به شکل پشکل در آمده است می باشد. بیشتر بیماری کولیک در اسبهایی که در اصطبل هستند اتفاق می افتد.
درد شکم اسب
اصلی ترین نشانه ای که برای این بیماری به چشم می خورد این اسب که اسب خیلی کمتر از حد عادی آب می نوشد و اولین راه برای کم کردن درد این است که هرگونه غذا از اسب دور شود تا با خوردن غذا به درد خود نیفزاید. راه بردن اسب ( دست گردان کردن) در فضای آزاد گاهی اوقات در مراحل اول کافی است که هرگونه ماده زائدی را از روده اسب پاکسازی کند؛ اگر مشکل ادامه پیدا کرد اسب ناخوش به نظر خواهد رسید. اسب ممکن است بصورت مداوم به شکم خود نگاه کند، بلند شود، دراز بکشد و معمولاً بیقرار به نظر برسد و شروع به غلت خوردن روی زمین بدلیل افزایش درد می کند. یک دامپزشک همیشه باید آماده باشد تا اسب را معاینه کند و مقدار جدی بودن درد شکم را بررسی کند.

درمان درد شکم اسب

در بیشتر موارد درد شکم اسب با داروهای مسکن و شل کننده عضلات رفع می شود. اگر چه در بیشترموارد جدی عمل جراحی باید انجام شود تا هر چیز که باعث انسداد روده شده پاک گردد. تغییرات ناگهانی رژیم و کار روزانه نامرتب از دلایل رایج برای درد شکم هستند. اگر از یک اسب در کار معمول روزانه بیش از حد کار کشیده شود و یا در اصطبل خود بدون فعالیت محصور شود، در مقابل درد شکم آسیب پذیرتر خواهد بود.

چگونه پاهای یک سوارکار قوی می‌شود؟

درد شکم اسب

دانستنی | چگونه پس از حوادث سوارکاری بر ترسمان غلبه کنیم؟

معمولاً دامپزشکان توصیه می کنند تا برای کاهش ریسک این بیماری برای تغذیه اسب از سبوس یا جو خیس خورده برای کمک به سیستم گوارشی وعلوفه خیس استفاده شود، در نتیجه اسب مقدار کافی از مایعات را دریافت خواهد کرد. بیرون بردن اسب از اصطبل و چرا در مراتع نیز از دیگر راه های کمک به سیستم گوارشی است.

درباره

این مطالب را نیز ببینید!

کم اشتهایی در اسب

دانستنی | کم اشتهایی در اسب

کم اشتهایی در اسب و غذا نخوردن اسب به اندازه کافی یکی از مشکلاتیست که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *