صفحه اصلی / دانستنی / دانستنی | آشنایی با انواع خوراکی و داروهای ممنوعه برای اسب

دانستنی | آشنایی با انواع خوراکی و داروهای ممنوعه برای اسب

داروهای ممنوعه برای اسب و همچنین برخی مواد خوراکی که برای اسب محدودیت مصرف دارند کم نیستند. در این مطلب اسب پرشیا قصد داریم شما را با انواع خوراکی و داروهای ممنوعه برای اسب آشنا کنیم. برای دانستن این موضوع مهم در ادامه همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: مزیت‌های سوارکاری برای کودکان

مصروف دارو و ممنوعیت‌های غذایی و به عبارتی دارویی همواره مسئله‌ای است که در همه رشته‌های ورزشی برای ورزشکاران وجود دارد و این اخبار همیشه در صدر خبرها قرار می گیرند. سوء مصرف مواد دارویی در بین ورزشکاران اسب سواری نیز به همان اندازه موضوع پر چالشی است. تست های مثبت باعث شده است که تعدادی از اسب ها و سواران رد صلاحیت شوند و مدال های فردی یا تیمی را در سال های اخیر از دست بدهند. همچنین با تست مثبت از ارزش اسب نیز کم خواهد شد.

دانستنی | چگونه پس از حوادث سوارکاری بر ترسمان غلبه کنیم؟

 داروهای ممنوعه برای اسب

به این دلیل که ناظران مسابقات اسب سواری و قوانین مربوط به هر تورنومنت متفاوت است به صورت بسیار جزیی نمی‌توان مطرح کرد که این لیست چه چیزهایی هستند ولی برای همه آنها یک لیست مشخص وجود دارد ولی باید بدانید که لیست دارو های ممنوع و قوانین روزانه تغییر می کند. حساسیت آزمایش ها به طرز چشمگیری افزایش یافته است. به عنوان مثال، آرامبخش acepromazine، که در سال ۱۹۶۰ در ادرار اسب ها تشخیص داده نمی شد، امروزه پس از مصرف تا ۵ روز دیگر قابل شناسایی است. همچنین باید به خاطر داشته باشید که در بسیاری از موارد، ناظران در سطوح چند قسمت در هر میلیارد (ppb) هر روزه در حال ارائه آزمایشات جدید هستند. برای بیان بهتر این مسئله، اگر ۳۲ سال سن داشته باشید، حدود یک میلیارد ثانیه زندگی کرده اید. یک ثانیه چشمان خود را ببندید – این یک ppb است! پس دیدید! همه چیز این گونه پیش می‌رود.

رنگ بندی اسب‌ها چگونه است؟

بد نیست بدانید که دفع چنین موادی نیز در اسب‌ها متفاوت است و به گونه های مختلف و در زمان‌های متفاوت دفع می‌شود. استفاده از چنین فناوری که در بالا گفته شد عامل مهمی در مقابل استفاده عمدی از داروهای تقویت کننده عملکرد در اسب ها است. آیا می توان اسبی که دوپینگ نکرده را با تست مثبت گرفتار کرد؟ در بعضی موارد جواب مثبت است. تزریق یک ماده ی ممنوع از طریق خوراک، مکمل ها یا محصولات طبیعی ممکن است.

 داروهای ممنوعه برای اسب

یک باور غلط در بین مصرف کنندگان برخی مواد غذایی وجود دارد که چون برخی مواد طبیعی هستند ممنوعیت مصرف ندارند و بنابراین مغایر با قوانین مسابقه یا FEI نیستند. این چنین نیست به عنوان مثال، تریاک ، مورفین و هروئین محصولات طبیعی هستند که فقط از گیاه حاصل می شوند. بسیاری از داروهای متداول از گیاهان به دست می آیند و در صورت وجود ماده ممنوعه در داخل محصول، تشخیص این موضوع بسیار دشوار است.

جالب است بدانید در مدت اخیر استفاده کردن از گیاهان دارویی برای اسب ها به دلیل باوری که گفته شد افزایش پیدا کرده است اما استفاده از برخی گیاهان دارویی از نظر مقامات نظارتی ورزش سوارکاری به عنوان “دوپینگ” طبقه بندی شده است. به عنوان مثال، رزماری و کافئین محرک محسوب می شوند و طبق قوانین FEI ممنوع است. وب سایت FEI لیست کاملی از مواد ممنوعه در ورزش سوارکاری را ارائه داده است و FEI همواره نسبت به استفاده از داروهای گیاهی، تونیک ها، شیرینی ها و هر محصولی که مواد تشکیل دهنده اش مشخص نیست، به ورزشکاران ، مربیان ، کارگران اصطبل ها و دامپزشکان هشدار داده است چرا که هر کدام از این مواد می‌توانند فرمولی داشته باشند که برای استفاده اسب ممنوع باشند.

 داروهای ممنوعه برای اسب

چگونه از کلاه سوارکاری خود مراقبت کنیم؟

در این اطلاعیه و به نوعی لیست منتشر شده به صراحت در مورد یک مسئله شفاف سازی شده و آن این است که استفاده از هر نوع محصول گیاهی یا طبیعی برای تأثیرگذاری بر عملکرد اسب به صورت آرامبخش یا انرژی دهنده (محرک) به صراحت توسط مقررات FEI ممنوع می باشد. استفاده از یک محصول آرامبخش در طول رقابت نیز می تواند عواقب مهمی داشته باشد. FEI برای جلوگیری از نقض احتمالی قوانین و مقررات، محصولات گیاهی یا طبیعی را آزمایش و تأیید نمی کند. بنابراین، ادعایی مبنی بر اینکه این محصول قوانین FEI را نقض نمی کند یا با آزمایش غیر قابل تشخیص است، صحت ندارد. استفاده از محصول گیاهی یا طبیعی ممکن است بر خلاف ادعای سازنده یا عامل بازاریابی منجر به تست دوپینگ مثبت شود و به همین خاطر حتی شاید سوارکاران ناخواسته مرتکب این اشتباه شوند و نتایج زیان باری را برای آنان به همراه داشته باشد.

در لیست FEI و در قوانینی که به تازگی وضع شده است FEI Equine Anti-Doping و Controlled Medications (EADCMR) ، دو دسته اصلی از از مواد ممنوعه وجود دارد که به شرح زیر است:

 داروهای ممنوعه برای اسب

مواد ممنوع

این مواد مستقیما ممنوع است و استفاده از آنها تخلف است که توسط FEI به هیچ عنوان مورد قبول واقع نیست و یا پتانسیل بالایی برای سوء استفاده دارند. به عنوان مثال داروهای ضد افسردگی انسان ، ضد روان پریشی، محرک سیستم عصبی و غیره. در هیچ سطحی و در هیچ موردی نباید این داروها به اسب داده شود.

مواد دارویی کنترلی

این لیست شامل موادی است که نباید در آنها در رقابت‌ها استفاده شود حتی اگر از کلیه مواد شناخته شده ای تشکیل شده است که به عنوان درمانی یا به صورت متداول مورد استفاده قرار می گیرد، اما پتانسیل افزایش عملکرد در سطوح مشخص را دارند. برخی از نمونه ها می توانند ضد التهاب باشند (میزان مجاز را بررسی کنید)، بی حسی موضعی، برونکودیلاتورها،ضد سرفه ها و سایر داروهای معمول و غیر معمول. واضح است که مواد موجود در این لیست بسته به زمان و اندازه دوز ممکن است عملکرد اسب تغییر پیدا کند و به همین خاطر ممنوع هستند.

همان طور که می‌بینید این قوانین بسیار جدی هستند و برای اسب در مسابقات ممنوعیت دارند چرا که انتظار می رود که اسب های مسابقه ای با هیچ ماده ی ممنوعه یا داروهای کنترل شده رقابت نکنند، مگر اینکه مصرف داروها در سطح تعریف و تصویب شده ی مقررات FEI باشند.

 داروهای ممنوعه برای اسب

با ماهیت ورزش اسب سواری آشنا شوید

برخی از مهمترین خوراکی و داروهای ممنوعه برای اسب را بشناسید

۱-هوردنین: FEI  به تازگی بررسی‌های خود در خصوص این ماده را بیشتر کرده و به عبارتی سخت گیری بیشتری را در ان خصوص انجام می‌دهد. هوردنین یک آلکالوئید گیاهی است که به طور طبیعی وجود دارد و در مرحله جوانه زنی جو تولید می شود که از نزدیک با اپی نفرین (مرتبط با آدرنالین) ارتباط دارد و معمولاً به عنوان “elephant juice” شناخته می شود. دانه های دم کرده، ترکیب مالت، محلول خشک تقطیر شده و جو جوانه زده ممکن است حاوی هوردنین باشد. توصیه می شود از وارد شدن هر یک از محصولات فوق در رژیم غذایی اسب اجتناب کنید. با این حال، FEI اخیراً آستانه ی غربالگری هوردنین را افزایش داده است.

۲. دی متیل سولفوکسید DMSO : DMSO این ماده در ادرار همه اسب ها وجود دارد و به راحتی قابل تشخیص در هر زمانی است ولی به عنوان یک دارو، از DMSO به عنوان یک ماده ضد التهابی موضعی و ضد درد استفاده می شود. آستانه ی ۱۵.۰ میلی گرم در هر لیتر ادرار یا ۱.۰ میلی گرم در هر لیتر پلاسما مجاز است ولی اگر از این مقدار فراتر رود تخلف محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:  آیا مصرف بلوط برای اسب‌ها ضرر دارد؟

 داروهای ممنوعه برای اسب

۳. سالیسیلات: اسید سالیسیلیک (سالیسیلات) یک متابولیت طبیعی است که در ادرار همه اسب ها وجود دارد و به راحتی قابل تشخیص در هر زمانی است و در مجموع کلی به صورت نرمال در چندین گیاه وجود دارد، به ویژه یونجه و در پوست برخی از درختان مانند بید. این دارو به عنوان یک ماده ی ضد التهاب (آسپیرین)، در کرم های موضعی و پودرها برای درمان کرم حلقوی و مشکلات پوستی و همچنین به عنوان یک ماده ی فعال در مواد شستشوی دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. حد مجاز اسید سالیسیلیک حداکثر ۷۵۰ میلی گرم در هر لیتر ادرار یا ۶.۵ میلی گرم در هر لیتر پلاسما است و همانند موارد دیگر از این مقدار فراتر رود دوپینگ محسوب می‌شود.

آشنایی با نژاد اسب شایر

۴. مورفین: مورفین بدون شک به این خاطر که دارای مواد مخدر است باعث تحریک و اختلال در سیستم عصبی مرکزی اسب‌ها می‌شود. مورفین به طور طبیعی در تعدادی از گونه های گیاهان و در بذر خشخاش مشاهده می شود . کدئین و هروئین به مورفین متابولیزه می شوند و دیگر منابع احتمالی آلودگی در اسب ها هستند. خشخاش ها در بسیاری از کشورها به صورت وحشی می رویند و رشد آنها به شرایط فصلی و جغرافیایی بستگی دارد، بنابراین برای وجود دانه های خشخاش باید جو دوسر را به دقت بررسی کنید و در صورت مشاهده آن با دامپزشک مشاوره کنید. این نکته را نیز بدانید که در مجموع مورفین ممنوع است و اندازه ندارد.

در مورد زین اسب چه می‌دانید؟
برای خواندن این مطلب کلیک کنید

۵. آرسنیک: آرسنیک در سراسر طبیعت وجود دارد و در ادرار اسب یافت می شود. حد مجاز بین المللی آرسنیک ۰.۳ میلی گرم در هر لیتر ادرار است.

 داروهای ممنوعه برای اسب

۶. کافئین: این ماده حدود ۱۰ روز در ادرار اسب باقی می‌ماند و پس از ۱۰ روز دفع می‌شود ولی شاید چند روز بعد از آن هم تست دوپینگ را مثبت کند به همین خاطر باید در مصرف آن دقت کرد.  کافئین یک آلکالوئید متیل اکسانتین است و به طور گسترده در طبیعت یافت می شود. آلکالوئیدهای اکسانتین همچنین شامل تئوفیلین (از چای) و تئوبرومین (از شکلات) هستند. علاوه بر این منابع، بسیاری از محصولات به اصطلاح “طبیعی” موجود در بازار نیز حاوی آلکالوئیدهای اکسانتین هستند. گوارانا در واقع ۶۰٪ کافئین است و معمولاً به عنوان یک محصول تقویت کننده و انرژی زا به فروش می رسد. تجویز محصولات حاوی عصاره ی گوارا احتمالاً منجر به تست مثبت خواهد شد.

۷. تئوبرومین: مصرفی زیاد تئوبرومین قطعا ممنوع است و در صورت مشاهده تست دوپینگ اسب مثبت خواهد شد. مثلا کاکائو منبعی از آلکالوئید توبرومین است و با توجه به خطر بالای مصرف ناخواسته توبرومین در اسب ها، حد مجاز ۲.۰ میلی گرم در هر لیتر ادرار توسط مراجع مهم نظارتی در نظر گرفته می شود و بیش از این مقدار تخلف محسوب می‌شود.

امیدوار هستیم خواندن این مطلب برایتان مفید بوده باشد
دیگر مطالب آموزشی و مقالات اسب پرشیا را داخل سایت مشاهده فرمایید

درباره

این مطالب را نیز ببینید!

کم اشتهایی در اسب

دانستنی | کم اشتهایی در اسب

کم اشتهایی در اسب و غذا نخوردن اسب به اندازه کافی یکی از مشکلاتیست که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *