سندروم نویکولار در اسب‌ ها

برای این که اسب شما دچار مشکل نشود باید تمامی علائم این حیوان را بدانید تا از آن پیشگیری کنید. سندروم نویکولار در اسب‌ ها یکی از بیماری ها و مشکلات رایج در میان مادیان است. در این مطلب اسب پرشیا قصد داریم به این مشکل رایج اسب بپردازیم.

در اسب پرشیا بخوانید: آشنایی با انواع خوراکی و داروهای ممنوعه برای اسب

علائم سندروم نویکولار در اسب‌ ها چگونه است؟

سندروم نویکولار در اسب‌ ها یک بیماری است که چندین مشکل پشت سر هم برای اسب باعث به وجود آمدن آن می شود که در نهایت استخوان نویکولار و ساختمان اطرافش را در پاهای جلوی اسب تحت تاثیر قرار میدهد. در حال حاضر دلیل اصلی ایجاد نویکولار سندروم، ناشناخته است اما چند دلیل ممکن است که باعث درد در این ناحیه شوند. فشار به استخوان نویکولار یا عدم رسیدن خون، یکی از این عوامل است. اولین صدمه ممکن است به تاندون فلکسور یا “بورسا نویکولار” (کیسه حاوی مایعی که از سایش مفاصل به هم جلو گیری میکند، که در بین تمام مفاصل وجود دارد و در هر منطقه به اسم بورسای همان منطقه نامید میشود) یا زرد پی نویکولار برسد، که باعث درد و لنگش در این منطقه میشوند. سندروم نویکولار در اسب‌ ها معمولا در اسب های خیلی جوان دیده نمی شود، و بیشتر مربوط به اسب های ۵ ساله یا مسن تر است.

رنگ بندی اسب‌ها چگونه است؟

سندروم نویکولار در اسب ها
دانستنی | آیا درد با سرعت اسب رابطه مستقیم دارد؟

نشانه های سندروم نویکولار

سرعت پیشرفت این بیماری بسیار آرام است و بعد از مدتی باعث لنگش در هر دو دست اسب میشود. در اوایل بیماری ممکن است لنگش گاه گاه اتفاق بیفتد، خصوصاً در مواقعی که اسب روی زمین سفت یا در دایره های کوچک تمرین داده میشود. در آغاز بیماری درد یک دست از دیگری بیشتر است که باعث میشود اسب در موقع ایستادن دست دردناک را کمی جلوتر از دست دیگر قرار دهد. تشخیص این بیماری با در نظر گرفتن مجموعه سابقه پزشکی اسب، علائم، بی حسّ کردن عصب آن منطقه به وسیله تزریق، و عکس برداری مقدور میباشد.

پس اولین نشانه لنگش گاه گاه و کم در دست اسب است، اسب مبتلا معمولاً سعی میکند در هنگام راه رفتن اول نوک سم را زمین بگذارد و از انداختن وزن روی پاشنه خودداری میکند، (درست بر خلاف بیماری لامینایتیس) وقتی که اسب در حال حرکت در دایره باشد لنگش دست داخل بیشتر است. تزریق موضعی در اطراف عصبی که پشت پای اسب را دردناک کرده اند یا در بورسای نویکولار لنگش حاصل از این بیماری را بهتر کرده و تسکین میدهد.

سندروم نویکولار در اسب ها

در مجموع کلام شما باید بهترین راه برای تشخیص این بیماری را پیدا کنید و بهترین کار می‌تواند عکس گرفتن از ناحیه مربوطه باشد چرا که عکس برداری می تواند صدمات ناشی از این بیماری را در استخوان نویکولار نشان دهد، ولی مشاهده تغییرات استخوان کاری مشکل است. به دلیل اختلاف نظری که بین پزشکان اسب در مورد وضعیت نرمال استخوان های این منطقه وجود دارد، هرچند که وجود این بیماری ممکن است در عکس برداری دیده نشود اما اسب به آن مبتلا باشد. در چنین حالاتی عکس برداری به صورت ام. ار. آی. ممکن است که تشخیص بیماری را راحت تر کند.

بیشتر بخوانید: راه‌های مقابله با گزش حشرات و آسیب به اسب

امیدوار هستیم از خواندن این مطلب لذت برده باشید
شما در اسب پرشیا می‌توانید با اخبار اسب سواری و انواع نکات آموزشی سوارکاری آشنا شوید
همچنین برای شرط بندی مسابقات اسب سواری همراه بتکارت باشید

در اسب پرشیا بخوانید:

این مطالب را نیز ببینید!

درد شکم اسب

درد شکم اسب

درد شکم اسب یکی از موضوعاتی است که باید برای صاحبان اسب مورد اهمیت باشد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *