صفحه اصلی / دانستنی / دانستنی | راه‌های مقابله با گزش حشرات و آسیب به اسب

دانستنی | راه‌های مقابله با گزش حشرات و آسیب به اسب

همیشه برای اسب‌ها و صاحبان آنها گزش حشرات دردسرساز بوده است و علاوه بر این که این اتفاق موجب آزار آنها می شود، برخی اوقات نیش حشرات می تواند سبب به وجود آمدن بیماری و حساسیت های پوستی جدی برای اسب ها شود.

در این مطلب اسب پرشیا راه‌های مقابله با گزش حشرات و آسیب به اسب را بررسی خواهیم کرد.

دانستنی | چگونه پس از حوادث سوارکاری بر ترسمان غلبه کنیم؟

اما برای مقابله با گزش حشرات و آسیب به اسب چه کاری کرد؟

در اولین قدم باید صاحب اسب مطمئن شود که با چه نوع اسبی روبرو است. حشراتی که در این جور مکان ها یافت می شوند اغلب خون خوار هستند. بسیاری از انواع این حشرات هر سه تا چهار روز مقدار خونی را که بلعیده اند هضم می کنند و نیش بسیار دردناکی هم دارند. بعد از گزیده شدن حیوان یا انسان توسط این حشرات معمولا پوست دچار تغییراتی می شود که ممکن است بیماری های خطرناکی را هم منتقل کنند. این نوع حشرات معمولا در مناطق جنگلی و پر درخت بیشتر یافت می شوند و برای جلوگیری از آنها باید از مواد حشره کش استفاده کرد.

چگونه پاهای یک سوارکار قوی می‌شود؟

گزش اسب

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع خوراکی و داروهای ممنوعه برای اسب

یکی دیگر از روش های دیگر استفاده از لامپ های مخصوص در محل نگهداری اسب ها است که سبب دور شدن و کشته شدن حشرات می شود. پشه هم جزء حشرات خونخوار به شمار می رود که از بخش های حساس گوش، بافت نرم ران، و قسمت های زیرین بدن اسب تغذیه می کند. این حشرات کوچک را می توان در اطراف آبهای جاری پیدا کرد. زخم های پوست با لخته های خونی یا خشک شده روی بدن اسب می تواند علامت گزش این نوع حشرات باشد. روش های مقابله با پشه عبارتند از استفاده از توری و محافظ، حشره کش ها، و مالیدن وازلین داخل گوش اسب.

اگر صاحب اسب هستید نباید از خطر پشه خاکی نیز غافل شوید. نیش این حشرات معمولا واکنش آلرژیک ایجاد می کند که باعث خارش شدیدی می شود و اسب مکررا خود را می خاراند که منجر به زخم شدن پوست می شود. نشانه گزش پشه خاکی، مشاهده خونریزی در نواحی یال، سر کتف و قاعده دم می باشد. پشه خاکی ها معمولا در زمین های مرطوب و در رطوبت یافت می شوند. اگر اسب شما واکنش آلرژیک نشان دهد برای درمان مناسب بهتر است با دامپزشک مشورت کنید.

مهم‌ترین مزایا و فواید سوارکاری در سلامت انسان

گزش اسب

چگونه از کلاه سوارکاری خود مراقبت کنیم؟

حشراتی شاخک دار نیز وجود دارند که به ناحیه شکم اسب ها حمله می کنند. در صورتی که مکررا ضایعات کبره مانند و زخم را در ناحیه شکم اسب مشاهده می کنید نشانه فعالیت این نوع حشره است. برای کنترل آن باید اسب را از هرنوع دیگر دام هایی که احیانا در زمین دارید جدا کنید و از حشره کش استفاده نمایید. ضایعات ناشی از گزش این حشرات با کرم های آنتی بیوتیک کورتیکواستروئید قابل درمان است که باعث تسریع فرایند التیام زخم می شود. البته به جز این حشرات شاخک دار، حشرات دیگری موسوم به “حشره اصطبل” نیز از شکم اسب تغذیه می کند.

بیشتر بخوانید: چگونه از دندان اسب مراقبت کنیم؟

مگس نیز از جمله حشراتی است که به وفور در محیط اصطبل ها دیده می شود و در انتقال بیماری های خطرناک متعدد نقش بسیار زیادی دارد. مگس ها به آب ساکن و غذاهای مانده علاقه دارند و به همین خاطر یکی از راه های مقابله با آنها و کاهش زاد و ولدشان از بین بردن بستر تولید آنها در کنار استفاده از حشره کش است.

گزش اسب

به دلیل مواردی که در بالا بیان شد شما باید همواره توجه ویژه‌ای به بهداشت اسب و اصطبلی که اسبتان را نگه می‌دارید داشته باشید چرا که به وفور دیده شده که عدم توجه به این مسائل آسیب‌های زیادی را به اسب رسانده که جبران آن غیر قابل انجام بوده است.

علاوه بر هزینه گزافی که نگهداری اسب دارد، درمان آن نیز به همین صورت است و در صورتی که مشکلی برای اسب پیش بیاید، علاوه بر آسیب عاطفی برای سوارکار و همچنین آسیبی که به جسم اسب زده می‌شود، از لحاظ مالی نیز باید مبلغ زیادی را برای درمان اسب بپردازند.

در مورد اسب درمانی چه می‌دانید؟

امیدوار هستیم خواندن این مطلب برایتان مفید بوده باشد
دیگر مطالب آموزشی و مقالات اسب پرشیا را داخل سایت مشاهده فرمایید

درباره

این مطالب را نیز ببینید!

کم اشتهایی در اسب

دانستنی | کم اشتهایی در اسب

کم اشتهایی در اسب و غذا نخوردن اسب به اندازه کافی یکی از مشکلاتیست که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *