تاثیر محیط بر کنترل دمای بدن اسب

کنترل دمای بدن اسب یکی از موضوعاتی است که باید برای صاحبان اسب مورد اهمیت باشد چرا که این موضوع می تواند از جهات مختلف برای اسب مهم باشد. در این مطلب اسب پرشیا نکاتی در مورد اسب ها و کنترل دمای بدن اسب نسبت به محیط را بررسی می کنیم.
در اسب پرشیا بخوانید: آشنایی با انواع خوراکی و داروهای ممنوعه برای اسب

اسب ها و کنترل دمای بدن اسب

هوای گرم بر کنترل دمای بدن اسب

کنترل دمای بدن اسب بسیار مهم است و باید بدین نکته توجه کنید. اسب هایی که اضافه وزن دارند مشکل پایین نگه داشتن دمای بدن را در این شرایط دارند. وزن اضافی نیز اثری منفی بر کارابی دارد. نتیجه آن افزایش ضربان قلب و میزان تنفس و بالاتر رفتن غلظت لاکتات در پلاسما به همراه استرس بیشتر می باشد.بعلاوه تهیه مکان دارای سایه و تهویه مناسب. عادات خوراکدهی می تواند تغییر یابد در هوای گرم برای کمک به خنک کردن اسب تهیه آب کافی برای حیوان بسیار اهمیت دارد چراکه در این هنگام مصرف آب تقریبا ۴برابر وقتی است که هوا معتدل می باشد.

رنگ بندی اسب‌ها چگونه است؟

کنترل دمای بدن اسب
کمتر کردن مواد خشبی به خصوص گیاهان دارای پروتیین بالا چرا که گرمای اضافی را در هنگام هضم ایجاد می نماید. تغذیه بیشتر دانه ها و اضافه کردن چربی به تامین انرژی مورد نیاز حیوان کمک می کند. چربیها به این علت می توانند مفید باشند که در هنگام هضم کمتر انرژی را به صورت حرارت تولید می کنند. در نتیجه باعث کاهش فشار حرارتی در اسب می گردد. همیشه از تامین مقادیر مورد نیاز و مناسب نمک برای حیوان مطمین شوید.

دانستنی | آیا درد با سرعت اسب رابطه مستقیم دارد؟

هوای سرد سیری بر کنترل دمای بدن اسب

در مقابل هوای سرد اولین سیستم دفاعی حیوان پوشش بلند روی بدن می باشد. اسب هایی که در جایگاه های گرم نگه داری می شوند یا توسط پتو یا جل پوشانیده می شوند دارای چنین پوشش بلندی نمی باشند. و اسب هایی که در مناطق گرم پرورش داده می شوند اگر به منطقه ای سرد برده شوند پوشش بدنی بلندتری نسبت به آنهایی که قبلا در آنجا پرورش داده شده بودند پیدا خواهند نمود.

کنترل دمای بدن اسب

با پوشش زمستانی خشک حیوان تا ۱۸درجه فارنهایت (حدودا منفی ۷/۵ درجه سانتی گراد)را به راحتی تحمل می نماید. پوشش زمستانی مرطوب تقریبا مفید نمی باشد و فقط تا درجه حرارت ۵۹ درجه فارنهایت(۱۵درجه سانتی گراد) را حیوان تحمل خواهد کرد. درجه حرارت ۴۰-درجه فارنهایت را حیوان میتواند تحمل نماید به شرطی که به هوای سرد عادت کرده باشد.اسب ها وقتی با هم در یک جایگاه باشند به طرف اطراف حرکت خواهند کرد و از چربی بدن خود برای تولید انرژی و گرم کردن خود استفاده می کنند.باد سرد اثر زیادی روی درجه حرارت خواهد داشت و به همین دلیل باید حیوان در معرض آن قرار نگیرد. دومین سیستم دفاعی بدن در برابر سرما چربی بدن می باشد. چربی نه تنها پوششی برای اسب می باشد بلکه به عنوان مخزن تولید انرژی در حیوان محسوب می گردد. یک اسب با امتیاز وضعیت بدنی۷در زمستان مناطق سرد بدون نیاز به خوراک اضافی می تواند زندگی نماید، وقتی که پوشش زمستانی حیوان خشک باشد انرژی مورد نیاز یک افزایش ۰/۷ درصدی به ازای هر درجه حرارت زیر۷/۵ درجه سانتی گراد خواهد داشت،وقتی پوشش زمستانی مرطوب است این مقدار افزایش میابد و به ازای هر درجه فارنهایت ۲درصد می گردد.

کنترل دمای بدن اسب

بعلت اینکه با تبخیر به وسیله میکروبهای سکوم مقدار بیشتری حرارت تولید می گردد. اسبها می توانند در کمبود آب از یخ و یا برف مصرف داشته باشند و به زندگی خود ادامه دهند ولی انجام و تداوم این کار باعث کاهش مصرف آب می گردد که می تواند باعث کاهش مصرف ماده خشک و در نتیجه کاهش وزن حیوان گردد. برای به حد مناسب رساندن مصرف آب باید آب را با درجه حرارت ۴۵ تا ۶۵ درجه فارنهایت(۷/۲ تا ۱۸/۳ سانتیگراد) در اختیار حیوان قرار داد.

بیشتر بخوانید: راه‌های مقابله با گزش حشرات و آسیب به اسب

امیدوار هستیم از خواندن این مطلب لذت برده باشید
شما در اسب پرشیا می‌توانید با اخبار اسب سواری و انواع نکات آموزشی سوارکاری آشنا شوید
همچنین برای شرط بندی مسابقات اسب سواری همراه بتکارت باشید

در اسب پرشیا بخوانید:

این مطالب را نیز ببینید!

درد شکم اسب

درد شکم اسب

درد شکم اسب یکی از موضوعاتی است که باید برای صاحبان اسب مورد اهمیت باشد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *