صفحه اصلی / دانستنی / دانستنی | شرایط اسب‌های بیمار در قرنطینه

دانستنی | شرایط اسب‌های بیمار در قرنطینه

داشتن اطلاعات کافی در خصوص اسب‌ها شما را بیشتر و بیشتر به سوارکاری حرفه‌ای نزدیک می‌کند. شما عزیزان در سایت اسب پرشیا می‌توانید هرآنچه در این خصوص لازم است را مطالعه فرمایید. در راستای همین مطالب قصد داریم شرایط اسب‌های بیمار در قرنطینه را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع خوراکی و داروهای ممنوعه برای اسب

آشنایی با شرایط اسب‌های بیمار در قرنطینه و چگونگی مواجه با این مشکل

اسب ها هم به مانند دیگر موجودات زنده بیمار می شوند و گاهی اوقات ممکن است در صورت ابتلا به یک بیماری لازم باشد که از دیگر اسب ها جدا شوند و در قرنطینه نگهداری شوند. از همین رو همیشه به اسبداران توصیه می شود که همواره با یک دامپزشک مجرب و در دسترس در ارتباط باشند تا وضعیت سلامت اسب ها را به صورت مرتب کنترل نماید. در ادامه نگاهی به شرایط اسب‌های بیمار در قرنطینه می اندازیم.

اسب‌های بیمار در قرنطینه

چگونه پس از حوادث سوارکاری بر ترسمان غلبه کنیم؟

در صورت بروز بیماری لازم است تا اسبهای بیمار، دوره درمان و نقاهتشان را در محل جداگانه ای سپری کنند. برخی اقدامات خاص مثل خوراندن دار، تزیق سرم، جراحی و حتی معاینه اسبها در این محل انجام می شود. به این بخش از اصطبل در اصطلاح درمانگاه می گویند. پیش بینی امکاناتی نظیر وسایل مهار و تیمار اسب ها ،آب گرم و وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای رسیدگی اورژانسی به اسب ها مثل باند وسایل خوراندن دارو ویا تزریق آمپول سرم و حتی وسایل جراحی سرپایی در درمانگاه الزامی است.

البته برای انجام عمل جراحی بزرگ معمولا اسب ها رابه کلینیک های دامپزشکی مجهز منتقل می کنند. برای ساخت درمانگاه بایدبه ازای هر ۱۰۰ راس اسب، ۱۲۵ تا ۱۵۰ متر مساحت پیش بینی شود. بهتر است طراحی درمانگاه به گونه ای باشد که اسب های بیمار بتوانند سایرهمنوعان خود را مشاهده کنند. این موضوع به سلامت روانی اسب کمک می کند. رعایت بهداشت و نظافت و ضدعفونی مرتب این محل برسلامت اسب ها و کارگرهای مرتبط باآنها بسیار ضروری است. اسب ها مرتب ازداروهای ضدانگل و کرم کش استفاده کنند. انجام واکسیناسیون و مقابله با انگل های خارجی، برسی دندانها و غشو کردن اسب ها (حداقل هفته ای یک بار) و نظافت سم آنها از کارهایی است که در پیش گیری ازبروزبیماری ها نقش اساسی دارد. این کارها می تواند دراصطبل انفرادی و یا محل جداگانه ای بنام درمانگاه انجام شود. ایجاد لنگش در اسبها یک مشکل شایع است و برای جلوگیری از آن، اسب هابایدحداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز دریک محوطه باز قدم بزنند.

اسب‌های بیمار در قرنطینه

بیشتر بخوانید: چرا آب آشامیدنی برای سلامت اسب مهم است؟

درصورتی که اسب ها در جایگاه انفرادی بسته شده اند، لازم است تا ساعات قدم زدن آنها در روز افزایش یابد. همچنین اسب ها از صداهای ناگهانی می ترسند و دچار استرس می شوند. در بعضی از جایگاه ها برای حل این مشکل یک موسیقی آرام و ملایم در محوطه اصطبل پخش می شود تا استرس ناشی از سر و صدا در اسب ها کاهش یابد. در ساخت و مدیریت درمانگاه برای اسب باید به موارد ذیل توجه نمود. کارگرهای درمانگاه باید به صورت اختصاصی کار کرده وبه سایر بخش ها رفت و آمد نکنند و تا حد امکان هر کارگر باید از تجهیزات و وسایل شخصی خود استفاده کند. در محوطه درمانگاه باید از وسایل و تجهیزاتی استفاده شود که به راحتی قابل ضدعفونی باشند. کارگر درمانگاه باید تمام حالات و وضعیت عمومی اسب بیمار را به خوبی ثبت نموده و ازآن یاداشت برداری کند. اگر قرار است مسئول مزرعه یا دامپزشک از چند اسب بیمار در یک روز ملاقات کند بهتر است اسبی که دارای بیماری واگیر دار است در انتها مورد معاینه قرار گیرد تا بیماری آن به سایرین منتقل نشود. در یک مزرعه پرورش اسب گاهی لازم است تا یک اسب بیمارپس از درمان، دوره نقاهت خود رادر محلی جدا از محوطه اصلی اصطبل سپری کند. همچنین در بعضی از موارد لازم است تا یک اسب جدا از سایرین تحت نظارت و مراقبت ویژه قرار گیرد.

چگونه از کلاه سوارکاری خود مراقبت کنیم؟

اسب‌های بیمار در قرنطینه

دراین شرایط ساخت قرنطینه و استفاده ازآن در مزرعه پرورش اسب ضرورت دارد. در مزرعه هایی که اسب ها به صورت انفرادی در جایگاه بسته نگه داری می کنند، در بیشتر موارد از جایگاه انفرادی به عنوان محل قرنطینه نیز استفاده می شود، ولی در مزرعه هایی که در آن اسب ها به صورت گروهی پروش می یابند. لازم است تا به ازای هر ۲۰ راس یک سالن به ابعاد ۴×۴ یا۷/۳×۷/۳ متر مربع به عنوان سالن قرنطینه پیش بینی شود. شرایط ساخت و نگه داری سالن قرنطینه تقریبا مشابه درمانگاه بوده و رعایت موازین بهداشتی در ساخت آن از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

در مجموع کلام و در انتها باید بدانید که شما باید از تمامی دانستنی‌ها در مورد اسب و پیرامون آن اطلاع داشته باشید، تا در صورت بروز مشکل به راحتی بتوانید آن را برطرف نمایید. اسب نیز مانند سایر حیوانات دیگر شرایط خاص خود را برای پرورش و نگهداری می‌طلبد که شما عزیزان باید در فراهم آوردن تمامی امکانات برای حیوان کوشا باشید.

 در مورد اسب درمانی چه می‌دانید؟

امیدوار هستیم خواندن این مطلب برایتان مفید بوده باشد
دیگر مطالب آموزشی و مقالات اسب پرشیا را داخل سایت مشاهده فرمایید

درباره

این مطالب را نیز ببینید!

کم اشتهایی در اسب

دانستنی | کم اشتهایی در اسب

کم اشتهایی در اسب و غذا نخوردن اسب به اندازه کافی یکی از مشکلاتیست که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *