صفحه اصلی / معرفی / معرفی | آشنایی با نژاد اسب شایر

معرفی | آشنایی با نژاد اسب شایر

در بریتانیا از گذشته نژادهای اسب زیادی وجود داشته است که نژاد اسب شایر یکی از خاص ترین ها و وِیژه ترین های این نژادها است. در این مطلب به بررسی این نژاد خاص می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: آشنایی با ویژگی‌های ظاهری اسب عرب اصیل

نژاد اسب شایر از ظرفیت بسیار خوبی برای کارهای کشاورزی برخوردار است. از آن برای کار در مزرعه استفاده می‌شود. در زمان‌هایی که سیستم ارابه کشی، وسیله اصلی حمل‌ونقل کالا بوده است از اسب شایر استفاده می‌شده است.

همچنین به‌عنوان یک اسب‌سواری برای حمل‌ونقل جاده‌ای بوده اسب. یکی از کاربردهای سنتی آن‌ها تحویل آبجو بوده است و هنوز هم در این روش استفاده می‌شوند. بقیه کاربری‌ها، جنگلداری ، سوارکاری و رونق تجارت است.

نژاد اسب شایر

 در مورد زین اسب چه می‌دانید؟

رنگ بدن اسب‌های شایر معمولاً سیاه، کهر، قهوه‌ای، خاکستری یا ابرش هستند. وجود لکه‌های سفید روی اندام‌های حرکتی، در اغلب اسب‌های این نژاد دیده می‌شود. قد این اسب‌ها بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر متغیر است. وزن از ۸۵۰ تا ۱۱۰۰ کیلوگرم (۱۸۷۰ تا ۲۴۳۰ پوند) است.

در اسب پرشیا بخوانید: چرا آب آشامیدنی برای سلامت اسب مهم است؟

سر یک شایر بلند و لاغر است ، با چشمان بزرگی روی گردنی قرار دارد که کمی قوس و متناسب با بدن است. شانه عمیق و پهن است ، قفسه سینه گسترده ، عضله پشت کوتاه و قسمت پشتی بلند و پهن است. موهای زیادی روی پاها دیده نمی‌شود ، و موهای یال و دم آن صاف و ابریشمی است.

بزرگ‌ترین اسب در تاریخ ثبت‌شده احتمالاً شایر به نام ماموت (معروف به سمپسون) بود ، متولد ۱۸۴۸. وی ۲۱۹ سانتی‌متر قد داشت ، و وزن او ۱.۵۲۴ کیلوگرم (۳،۳۶۰ پوند) تخمین زده‌شده بود. اسب شایر سنگین‌وزن‌ترین و بزرگ‌ترین اسب در کشور انگلستان است.

مقاله آموزشی | در مورد اسب درمانی چه می‌دانید؟

نژاد اسب شایر

این نوع اسب به بالاترین جمعیت خود که یک ‌میلیون اسب است، رسید. در دهه ۵۰ و ۱۹۶۰ این تعداد به چند هزار اسب کاهش یافت. در ایالات‌متحده ، جمعیت شایر در اوایل قرن بیستم به‌طور چشمگیری کاهش‌یافته و در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ همچنان رو به کاهش بود.

بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۹ ، فقط ۲۵ اسب در ایالات‌ متحده ثبت ‌شده بودند. با این‌ حال ، تعداد شروع به افزایش می‌کند و ۱۲۱ اسب تا سال ۱۹۸۵ در ایالات‌متحده ثبت ‌شده بود. نمایشگاه ملی بهار اسب شایر سالانه برگزار می‌شود و بزرگ‌ترین نمایشگاه شایر در انگلیس است.

بیشتر بدانید:  آشنایی با اسب نژاد شاگیا ( Shagya Arabian)

نژاد این نوع اسب در حالت خطر و انقراض است و تخمینی که زده ‌شده این است که تعداد جمعیت آن‌ها به زیر ۱۵۰۰ می‌رسد و این موضوع باعث نگرانی طرفداران اسب سواری و سازمان مبارزه با انقراض حیوانات شده است.

درباره

این مطالب را نیز ببینید!

نژاد اسب سدلبرد آمریکایی

معرفی | نژاد اسب سدلبرد آمریکایی را بیشتر بشناسید

در این مطلب سایت اسب پرشیا قصد داریم نگاهی به یکی دیگر از نژادهای معروف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *