صفحه اصلی / اسب دوانی / دانستنی | علائم اصلی سلامت اسب خود را بشناسید

دانستنی | علائم اصلی سلامت اسب خود را بشناسید

شاید تا به حال به این موضوع فکر نکرده باشید که یکی از مهمترین مقوله‌های آموزشی اسب سواری سلامت اسب است. در این مطلب آموزش اسب سواری اسب پرشیا به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چگونه علائم اصلی سلامت اسب خود را بشناسیم.

با شناخت علائم اصلی سلامت اسب ، بیماری او را تشخیص دهید

شما قبل از آنکه بتوانید بیماری را تشخیص دهید، باید قادر به شناسایی حالات طبیعی و سلامت اسب باشید. نشانه‌های سلامتی برای هر اسب با اسب دیگر فرق دارد. به عنوان مثال باید پارامترهایی نظیر درجه حرارت، اندازه و نژاد، در نظر گرفته شوند. شما باید برای شناختن نشانه‌های اولیه بیماری اسبتان علاوه بر شناخت اسب خود، خصوصیات نسل گذشته آن را بدانید. به این ترتیب شما تقریباً در اکثر موارد قادر به تشخیص اولیه بیماری و شروع درمان بهتر و معالجه موفق تر خواهید بود. پنج نشانه اصلی سلامتی اسب عبارتند از: درجه حرارت بدن، سرعت ضربان قلب، سرعت تنفس، خلق و خو یا مزاج و الگوی تغذیه ای.

علائم اصلی سلامت اسب

ضربان قلب در مکان‌های مختلف متفاوت است. به منظور شمارش ضربان حقیقی قلب نیاز به یک گوشی پزشکی دارید. برای این کار باید انگشت خود را روی شریانی که به فاصله کمی از انتهای زاویه آرواره پایینی قرار دارد، بگذارید و ضربان‌های ضعیف را شمارش کنید. این کار ممکن است مشکل باشد. و حقیقتاً هم نیاز به تمرینات زیاد دارد. تعداد ضربان قلب در اسب سالم در حال استراحت حدود ۴۰ ضربه در دقیقه است. اگر این تعداد در اسب در حالت استراحت ۶۰ ضربه یا بیشتر باشد، غیر طبیعی است. در اسب در حال حرکت چهار نعل، تعداد ضربان ممکن است تا بیش از ۲۰۰ ضربه در دقیقه هم برسد.

نژاد اسب سدلبرد آمریکایی را بیشتر بشناسید

 میزان تنفس در اسب با مشاهده تهیگاه اسب و شمارش تعداد نفس‌های اسب در دقیقه قابل اندازه گیری است. این میزان تنفس در اسب که در حال استراحت است ۸ تا ۱۶ عدد در دقیقه می‌باشد که کمتر از اسب در حال تمرین است. هر سه ضربه قلب با تنفس همراه است. این نسبت، ثابت است مگر آنکه حیوان در حال تمرینات شدید باشد. اگر متوجه شدید اسبتان سریع تنفس می‌کند، قبل از هر چیز نسبت آن را با ضربان قلبش بسنجید.

علائم اصلی سلامت اسب

چگونه از کلاه سوارکاری خود مراقبت کنیم؟

اما دو نشانه آخر سلامتی، مزاج و تغذیه اوست که براساس مشاهدات بسیار دقیق ارزیابی می‌گردد. یک جراح دامپزشک هیچ گاه قادر به تشخیص و ارزیابی فاکتورها نیست زیرا او هیچگاه هفته‌ها یا ماه‌ها با اسب شما نبوده است و برای شناخت این فاکتورها باید از شما کمک بگیرد. به عنوان مثال، اسبی که در حالت عادی با دیدن غذا به خوردن مشغول می‌شود، وقتی تمایلی به خوردن غذا نشان نمی‌دهد، این رفتار بیانگر وجود ناراحتی در اسب است این اولین نشانه ایست که ما را قادر به تشخیص شروع بیماری می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه از دندان اسب مراقبت کنیم؟

علاوه بر شناخت نشانه‌های عمومی سلامت حیوان، دانستن ساختار دامپزشکی هر اسب حائز اهمیت است. شما باید از هر گونه اثر زخم قدیمی و یا هرگونه برجستگی استخوان اسبتان آگاه باشید تا بتوانید مشکلات ایجاد شده جدید را تشخیص دهید. بدین منظور بهترین راه آن است که هنگام خرید اسب جدید، قبل از پرداخت وجه خرید، با یک جراح دامپزشک مشورت نمائید. این کار مانع از ایجاد ناراحتی‌های بعدی شما خواهد شد. توصیه ما این است همیشه نام و شماره دامپزشکتان را حفظ باشید تا در مواقع اورژانس به دنبال آن نگردید.

بیشتر بخوانید: شرط‌های رایج اسب سواری

علائم اصلی سلامت اسب

بعد از تمام مواردی که در بالا به آن اشاره شد، این نکته را درنظر داشته باشید که سلامت اسب به اندازه تربیت او مهم است و در صورتی که اسب بیماری خاصی داشته باشد به هیچ عنوان قابل تربیت کردن نیز نیست چرا که حیوان از موضوعی رنج می‌برد و توانایی جسمی و بدنی او پایین خواهد آمد.

به همین خاطر است که شما باید سلامت اسب را در اولویت اول خود قرار دهید ضمن اینکه کنترل وزن او بسیار مهم است و برخی بیماری های اسب به دلیل اضافه وزن اسب پیش میاید. شاید اگر بخواهیم به عنوان اولین عامل در کنترل وزن اسب و در کل سلامتی او بپردازیم باید در مورد صاحب اسب صحبت کنیم و به نظر می رسد مدیریت صحیح تغذیه، انجام تمرینات منظم و مراقبت های صحیح دامپزشکی مهمترین عوامل موثر در کنترل سلامت و شرایط بدنی مناسب و ایده آل در اسب ها می باشد. مثلا زمانی که اسب شما چاق باشد و در حال اجرا کردن یک برنامه کاهش وزن برای اسب خود هستید این نکته بسیار حائز اهمیت است که این برنامه را تحت نظر متخصصین تغذیه و یا دامپزشک خود و به صورت تدریجی انجام دهید تا به هیچ عنوان به سلامت جسمانی او آسیبی نرسد و خودسرانه در این زمینه و زمینه های دیگر عمل نکنید.

امیدوار هستیم از خواندن این مطلب لذت برده باشید
شما در اسب پرشیا می‌توانید با انواع نکات آموزشی سوارکاری آشنا شوید

در اسب پرشیا بخوانید:

درباره

این مطالب را نیز ببینید!

کم اشتهایی در اسب

دانستنی | کم اشتهایی در اسب

کم اشتهایی در اسب و غذا نخوردن اسب به اندازه کافی یکی از مشکلاتیست که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *