صفحه اصلی / آموزش اسب سواری / آموزش اسب سواری | چگونه زین مناسب برای اسب انتخاب کنیم؟

آموزش اسب سواری | چگونه زین مناسب برای اسب انتخاب کنیم؟

یکی از اصلی ترین وسایلی که یک سوارکار برای ارتباط با اسب باید در نظر داشته باشد زین اسب است که به راحتی اسب و سوارکار مربوط می‌شود که بسیار مهم است. در این مطلب اسب پرشیا خواهیم دید که چگونه زین مناسب برای اسب انتخاب کنیم؟

آموزش اسب سواری | دست‌های سوارکار و ارتباط مناسب با اسب

زین مناسب برای اسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از موارد مهمی که در سوارکاری باید به آن توجه کنید انتخاب زین مناسب برای اسب است که در راحتی سوارکار و اسب نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند. زین اسب در شکل ها و سایزهای مختلف وجود دارد. زینی که سوارکار خریداری می کند به اندازۀ اسب، سبک سوارکاری و ورزشی که اسب در آن مشارکت می کند، بستگی دارد. همانگونه که شکل و سایز زین مهم است، نوع زین نیز در تناسب آن مؤثر است. دو نوع اصلی زین وجود دارد، زین انگلیسی (English Saddle) و زین وسترن (Western Saddles). همانطور که از طرح های کاملا متفاوت این زین ها مشخص است، سبک سواری با هریک از این زین ها نیز متفاوت خواهد بود. زین های انگلیسی صاف تر و بسیار سبک تر بوده برای سوارکارهای تکنیکی و ماهر مناسب می باشند.

دانستنی | درباره بیماری آرتروز اسب‌ها بیشتر بدانید

زین اسب

در اسب پرشیا بخوانید: آشنایی با انواع خوراکی و داروهای ممنوعه برای اسب

زین های وسترن سنگین تر بوده و زمان استفاده از اسب به عنوان یک حیوان کاری مناسب تر خواهند بود. همچنین سوارکاران از زین های وسترن برای ورزش هایی مانند roping (ورزش رقابتی است که بر اساس وظایف معمول کابوی ها برای گرفتن گاو و گوساله انجام می شود. هدف از این ورزش به دام انداختن پا، شاخ و … حیوان و مانع از حرکت آن شدن است) Cutting (رقابت سوارکاری غربی است که سوارکار و اسب به عنوان یک تیم برای نشان دادن توانایی برای اداره کردن گاوها در مدت زمان دو دقیقه و نیم فعالیت می کنند) و barrel racing ( یک مسابقه ای که در آن سوارکار و اسب تلاش می کنند تا مسیر مسابقه را که قبلا توسط گذاشتن بشکه ها تنظیم شده است را در کمترین زمان ممکن تکمیل کند) استفاده می کنند در حالی که زین های انگلیسی برای شکار، مسابقه و پرش مناسب هستند.

هرکدام از زین‌های موجود طرفداران خاص خود را دارا است و هر سوارکار باتوجه به نیاز خود باید اقدام به خرید زین مناسب برای اسب نماید.

آموزش اسب سواری |هرآنچه در ارتباط سوارکار با اسب باید بدانید

زین اسب

همه چیز در مورد تغذیه مناسب اسب و سلامت جسمانی او

اندازه گیری زین مناسب برای اسب

۱. باید دقت داشت در این اندازه گیری هرگز از پد استفاده نشود؛ بلکه زین را در عمیق ترین قسمت پشت قرار دهید و از تعادل آن روی اسب اطمینان حاصل کنید.

۲. باید بین قاچ جلو و جدوگاه به اندازه دو انگشت فاصله باشد.

۳. قسمت ناودانی شکل قلتاق از جلو و عقب به آن اندازه از ستون فقرات اسب فاصله داشته باشد که نور به راحتی از آن عبور کند.

۴. پد را به گونه ای روی پشت حیوان قرار دهید که مرکز آن روی عضله ها و ماهیچه های کمر حیوان قرار گیرد.

۵. کمان داخل قاچ جلو باید نسبت به جدوگاه اسب به انداره کافی پهن باشد.

۶. سطح داخل زین که با بدن اسب در تماس است.

۷. دامن زین که باید جنس آن مناسب باشد پس از استقرار صحیح باید مانع لغزش زانوها به جلو و عقب باشد.

۸. این قسمت نباید آنقدر بلند باشد تا سر چکمه سوارکار به لبه های پایینی آن برخورد کند و نه آنقدر کوتاه باشد تا به طور مستقیم اجازه دهد ساق پا با بدن اسب تماس داشته باشد.

۹. باید توجه داشت که اندازه مناسب تنگ برای پونی ها ۹۰ سانتیمتر، برای اسب های معمولی ۱۲۰ سانتیمتر و برای اسبهای بزرگ ۱۳۵ سانتیمتر است. برای تعیین اندازه تنگ، زین را از قاچ جلو تا قاچ عقب اندازه کرده و نقطه وسط آن را تعیین کنید. اندازه دور کمر اسب از این نقطه تعیین کننده اندازه تنگ است.

۱۰. برای اندازه گیری زین ( اندازه گرفتن زین ) نقطه وسط قاچ عقب را مبدا قرار دهید.

زین اسب

بیشتر بدانید: رنگ بندی اسب‌ها چگونه است؟

مراقبت و نگهداری از زین اسب چگونه است؟

با یک زین جدید، لایه سفید و نازک چربی باید بر روی زین قرار داشته باشد. زین را با استفاده از نرم کننده حفاظت کنید و در صورت نیاز مجدد استفاده نمایید. با استفاده از پد از زین در برابر عرق اسب محافظت کنید. برای تمیز کردن زین ، رکاب و دیگر اجزای متصل به زین را از آن باز کنید و با استفاده از یک برس نرم، تمام آلودگی ها را از زین پاک کرده و سپس زین را با یک حوله نرم خشک کنید. با استفاده از اسفنج مرطوب زین را آغشته به صابون کنید و سپس با آب گرم آبکشی نمایید. زین باید با حوله خشک پوشانده شده و کاملا خشک گردد. با استفاده از روغن های طبیعی، مثل روغن زیتون، گاو و … زین را چرب کنید. رکاب و تنگ را قبل از گذاشتن زین در قفسه ای که دارای گردش خوب هوا است جدا کرده و برای حفاظت از زین در برابر گرد و خاک، زین را با پوشش نازکی بپوشانید.

دانستنی | آیا درد با سرعت اسب رابطه مستقیم دارد؟

این نکته را نیز نباید فراموش کنید که هر زین در مجموع باتوجه به اندازه اسب شما انتخاب می‌شود و حتما زینی را انتخاب کنید که به صورت کامل بر بدن حیوان بنشیند؛ چرا که بارها به وفور دیده شده که اسب به مشکل ستون فقرات دچار شده که از زین نامناسب اسب ناشی شده است و به کمر و نواحی پشت اسب فشار آورده است. به همین خاطر شما باید بهترین و مناسب ترین زین را بر بدن اسب بگذارید تا فشاری به پشت او وارد نشود.

بیشتر بخوانید:

امیدوار هستیم خواندن این مطلب برایتان مفید بوده باشد
برای شرط بندی مسابقات اسب سواری و دیگر مطالب آموزشی با اسب پرشیا همراه باشید

درباره

این مطالب را نیز ببینید!

کم اشتهایی در اسب

دانستنی | کم اشتهایی در اسب

کم اشتهایی در اسب و غذا نخوردن اسب به اندازه کافی یکی از مشکلاتیست که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *