صفحه اصلی / اسب سواری / دانستنی | چرا مربیان عقیده دارند که باید اسب خود را درک کنید

دانستنی | چرا مربیان عقیده دارند که باید اسب خود را درک کنید

شاید تا به حال به این موضوع فکر نکرده باشید که یکی از مهمترین مقوله‌های آموزشی اسب سواری توسط مربیان درک کردن اسب است. در این مطلب آموزش اسب سواری اسب پرشیا به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چرا مربی های اسب سواری به شاگردان خود می گویند اسب خود را درک کنید.

یادتان باشد، ابتدا اسب خود را درک کنید !

عقل سلیم حتی بی تجربه ترین سواکار می فهماند که رابطه میان او و مرکبش به هیچ وجه نمی تواند بر پایه زور آزمایی باشد چرا که اگر چنین باشد، در هر شرایطی اسب برنده است. پس به همین دلیل کار درست این است که از همان ابتدا سوارکار اسب خود را درک کند. رفتار متقابل انسان و اسب لازمه اول آموزش اسب سواری است و بدون جلب اعتماد و رابطه خوب دو طرفه این آموزش امکان پذیر نخواهد بود و گفتیم این که شما صرفا به اسم اسب سواری علاقه مند باشید یا به عنوان یک بیننده این ورزش برای شما جذاب باشد، در اسب سواری کافی نیست چرا که در ابتدای راه یک شخص برای این که آموزش‌های خود در حوزه اسب سواری را آغاز کند، در ابتدا باید بررسی کند که آیا می‌تواند با حیوانی همانند اسب ارتباط عاطفی لازم را برقرار کند یا خیر. به همین خاطر است که مربیان اسب سواری در روزهای اولیه آموزش اسب سواری بر این موضوع تاکید دارند که در صورتی که نتوانید حیوانی همانند اسب را درک کنید باید اسب سواری را به اصطلاح بوسیده و کنار بگذارید.

اسب خود را درک کنید

در نتیجه به عنوان یک سوارکار شما وظیفه دارید اسب خود را بفهمید و به این ترتیب توافق همکاری شما و حیوان به صورت یک امر متقابل در می آید. بخش عمده ای از رمز و راز مربوط به برخورد و نزدیکی موفقیت آمیز با اسب – حال چه این نزدیکی از روی زین باشد چه از روی زمین – در این نهفته است که انسانی که پا به عرصه همکاری گذاشته است آرام و در عین حال دارای اعتماد به نفس باشد؛ به این ترتیب پیش از آنکه عملا اقدام به سوار شدن بکنیم، بسیار لازم و ارزنده است تا وقت بگذاریم و به کار کردن با اسب و اصولا با نزدیکی به آن عادت کنیم.

نژاد اسب سدلبرد آمریکایی را بیشتر بشناسید

اکثر مراکز پرورش اسب پیشنهاد شما را برای کمک کردن در کارهای اصطبل با کمال میل می پذیرند و این برای شما فرصت خوبی خواهد بود که بتوانید به اسب عادت کرده و در کنار آن احساس آرامش کنید. اسب موجودیست که اگر با او مطمئن، با حس اعتماد به نفس و به صورت مثبت رفتار شود بسیار خشنود و راضی می شود. برعکس اگر طرفش عصبی، دودل و نامطئن باشد این احتمال وجود دارد که حیوان عصبی و بی قرار شود. پس به یاد داشته باشید با اسب همیشه قاطع و محکم ولی در عین حال منصفانه رفتار کنید تا همواره بداند که چه کاری را از او انتظار دارید. این وظیفه سوار کار است که به اسب بیاموزد چه کاری شایسته و چه کاری ناشایسته است. تربیت اسب بر پایه همان اصولیست که تربیت هر حیوان دیگر ایجاب می کند.هرگاه حیوان آن کاری را که از او خواسته شده انجام دهد، تشویق می شود و هرگاه انجام ندهد به آرامی توبیخ می شود.

اسب خود را درک کنید

چگونه از کلاه سوارکاری خود مراقبت کنیم؟

این موضوع بسیار حیاتی است که مربی در آنچه می خواهد همیشه یکنواخت باشد و مرتباً تغیر رای ندهد؛ همچنین این منصفانه نیست که دست در گردن اسب بیندازید، بغلش کنید و او را ببوسید و در همین حال اگر حیوان تکانی خورد و بر حسب اتفاق پای شما را لگدکرد، او را کتک بزنید چرا که خود شما باعث ایجاد چنین شرایطی شده اید.

بیشتر بخوانید: چگونه از دندان اسب مراقبت کنیم؟

این را بدانید که اگر اسب می توانست پاهای خود را کنترل و پای شما را لگد نکند حتما این کار را می کرد. صدای شما ارزنده ترین وسیله ارتباطی شما اسب است. اسب از لحن و تن صدای شما تشخیص می دهد که آیا شما خشنود هستید یا نه؛ پس شما می توانید با صدایتان به اسب بفهمانید رفتارش درست بوده است یا خیر. فرمان های شما باید واضح و ساده باشند، اگر اسب مرتکب خطائی شد تنها یک “نه” محکم کافیست که به او خطایش را بفهمایند؛ داد و بیداد طولانی هم حیوان را گیج میکند و هم خود شما را از نفس می اندازد، پس هر چه ساده تر “نه” برای وقتی که خطا می کند و “آفرین” برای وقتی که درست عمل می کند. بیشتر افراد فراموش می کنند وقتی از حرکت اسب خوشنود می شوند ، او را به یک آفرین مهمان کنند.

بیشتر بخوانید: شرط‌های رایج اسب سواری

اسب خود را درک کنید

یکی از شباهت هایی که اسب ها با انسان ها دارند این است که اسب ها دارای خلق و خو و رفتارهای مختلفی هستند و با هم فرق دارند و بنابراین همه اسب ها با همه انسان ها به یک طریق ارتباط برقرار می کنند. اسبی که خلق تند و تیز دارد و عصبی است احتمالا با فردی که دارای همین خصوصیات روحیست خوب کنار نمی آید -چنین اسبی با فردی که خلق و خوی آرام تری دارد راه می آید. یک فرد برون گرا گاه می تواند اعتماد اسبی را که خجول و آرام است به خوبی جلب کرده و او را وادار به کار و فعالیت کند.

امیدوار هستیم از خواندن این مطلب لذت برده باشید
شما در اسب پرشیا می‌توانید با انواع نکات آموزشی سوارکاری آشنا شوید

در اسب پرشیا بخوانید:

درباره

این مطالب را نیز ببینید!

کم اشتهایی در اسب

دانستنی | کم اشتهایی در اسب

کم اشتهایی در اسب و غذا نخوردن اسب به اندازه کافی یکی از مشکلاتیست که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *