صفحه اصلی / آموزش اسب سواری / آموزش اسب سواری |هرآنچه در ارتباط سوارکار با اسب باید بدانید

آموزش اسب سواری |هرآنچه در ارتباط سوارکار با اسب باید بدانید

رابطه مناسب با اسب به فاکتورهای زیادی بستگی دارد که با شناختن اسب و رفتارهای او ممکن می‌شود. یکی از مهمترین مسائل در آموزش اسب سواری،  ارتباط سوارکار با اسب است چرا در صورتی که اسب همکاری لازم را با انسان نکند هیچ کاری پیش نخواهد رفت. در این مطلب اسب پرشیا به شرح این موضوع می‌پردازیم.

آموزش اسب سواری | دست‌های سوارکار و ارتباط مناسب با اسب

برای اینکه بتوانید ایمنی خود مقابل اسب را تامین کنید باید در مورد اسب‌ها بیشترین اطلاعات را داشته باشید تا ازین طریق بتوانید رفتار مناسبی را برای رام کردن و اعتماد او نسبت به خود داشته باشید که شامل چگونه نزدیک شدن به اسب، چگونه تیمار کشیدن اسب، شناخت زبان بدنی اسب که انواع گوناگون دارد و …. بعد از آموزش های کامل در رابطه، رفتار با اسب و یاد گیری کامل سواری با اسب نکات کلیدی و مهم برای استفاده بهینه از سواری و لذت سواری به نکات زیر دقت فرمایید.

ارتباط سوارکار با اسب

  • اولین موضوعی که در ارتباط با اسب مطرح می‌شود سوار شدن بر روی حیوان است که باید با رعایت همه جوانب درست صورت گیرد. اگر قصد زین کردن اسب را داشته باشید او کاملا متوجه این موضوع خواهد شد. اسب های تربیت شده و آرام و خونسرد معمولا آرام و بدون حرکت می ایستند. ولی اسب های جوان و پر خون یا اسب هایی که تازه برای سواری آماده می شوند معمولا جنب و جوش زیادی دارند.
  • یک سوارکار و حیوانش باید همانند دو روح در یک جسم باشند و رابطه عمیقی را رقم بزنند. یعنی اسب باید بفهمد شما از اسبتان دقیقا چه چیزی می خواهید. به این صورت کار شما راحت تر می شود. لازم به ذکر است حس ششم اسبها ۶ برابر انسانه است.
  • حرف زدن با اسب یکی از کارهایی است که در هنگام نزدیک شدن به او می‌توانید انجام دهید، با لحن آرام و محبت آمیز (اسب ها شاید معنی حرف ما را کاملاً نفهمند ولی از لحن صدایمان متوجه همه احساسات می شوند) در موقع لمس کردن اسبتان سعی کنید استرس نداسته باشید ،چون که کاملاً احساس شما را می فهمند و بر روی اسبتان تاثیر می گذارد و اسبتان استرس پیدا می کند.
  • چه تازه کار هستند و چه حرفه‌ای، باید در انتخاب نوع اسب دقت لازم را به خرج دهید زیرا موضوع مهمی است. اگر هنوز به صورت حرفه ای سوارکاری نکردید سعی کنید یک اسب تربیت شده و سن بالا انتخاب کنید. اسب متناسب با قد وزنتان باشد.

آموزش اسب سواری | ایمنی سوارکار با چه کارهایی تامین می‌شود؟

ارتباط سوارکار با اسب

  • پیش از آن که به تمرین یا مسابقه ای بپردازید، حتما اطمینان حاصل کنید که خود و اسبتان به تجهیزات لازم و مناسب مجهز شده باشید. کلاه و چکمه سوارکاری، تمیز کردن سم های اسب قبل و بعد سواری. بستن موچ بند یا بانداژ (بانداژ کار قبل از سواری و بانداژ استراحت بعد از سواری) به اسب و گذاشتن پد زیر زین و …
  • اندازه گیری رکاب بسیار مهم است و باید این کار را درست انجام دهید تا مشکلی برای شما و اسب پیش نیاید. روش تقریبی اندازه کردن رکاب ها به این صورت است که دستمان را مشت می کنیم و از محلی که بند رکاب ها بسته شده میگیریم. رکاب باید تا زیر شانه ها بیاید. همچنین اندازه کردن دقیق رکاب ها روی اسب امکان پذیر است. وقتی سوار اسب هستید پاهایتان را از رکاب در اورده و بصورت معلق نگه دارید. اگر رکاب به موچ پایتان برخورد کرد، اندازه شماست.
  • دستتان و مچ دستتان را هنگام گرفتن دستجلوها بصورت یک خط افقی نگه دارید. هنگام گرفتن دستجلو ها آرنج نه باید بصورت قائم باشد و نه باید زاویه خیلی باز داشته باشند. بطوری که از آرنج شما تا دهن اسب یک خط صاف بنظر برسد.

بیشتر بخوانید: راه‌های مقابله با گزش حشرات و آسیب به اسب

ارتباط سوارکار با اسب

  • موقع سوار و پیاده شدن از اسب، از یک چارپایه استفاده کنید یا اگر از رکاب ها برای این کار استفاده می کنید باید تا حدودی تعادل اسبتان به طرف راست باشد. چون فشاری که از طرف ما به اسب وارد می شود ممکن است باعث به هم خوردن تعادل اسب شود. یا ممکن اسبی هوس گاز گرفتن کند و ما با این روش به او اجازه همچین کاری را نمی دهیم. همچنین موقع سوار شدن باید خیلی دقت کرد که با نشیمنگاه خود ضربه ناگهانی به ستون فقرات اسب وارد نشود چون بسیار آسیب می رساند و تکرر این کار باعث ناکارایی اسبتان می شود.
  • به هیچ عنوان موقع پیاده شدن و سوار شدن دسته جلو ها را رها نکنید.
  • تعادل خودتان رو با نشیمنگاه (که نقش اصلی را در تعادلتان دارد) و ساق های پایتان حفظ کنید.  از دسته جلو برا حفظ تعادل استفاده نشود. زیرا باعث وارد شدن ضربه به دهن اسب می شود و در طول زمان اثر های دهن را از بین می برد و دهنه دیگر آن چنان نقشی نخواهد داشت.
  • بهترین جا برای نشستن، مرکز ثقل اسب می باشد و آن هم در عمق زین قرار دارد.
  • روی  اسب درست بنشینید. به طوری که گوش و شانه و نشیمنگاه و پاشنه پا در یک خط عمودی قرار گیرند. جوهر سوارکاری، نشست صحیح است. پنجه ها بالا،پاشنه ها پایین یادتان نرود. فقط پنجه پا روی رکاب می ماند. اگر بیشتر ازین باشد ممکن است حادثه بیافریند.
  • انسان از طریق اثرها است که با اسب ارتباط برقرار می‌کند. دو نوع اثر وجود دارد: ساده_مرکب (مرکب مختلف است که به آنها اشاره نمی کنم) بیشترین اثر ما به اسب باید توسط نشیمنگاهمان باشد (۵۰٪) – بعد از آن توسط ساق های پایمان می باشد (۴۰٪) – و کمترین اثر توسط دست ها اعمال می شود (۱۰٪) – اگر اثرها را بخوبی یاد بگیریم می‌توان گفت دیگر نیازی به دهنه نیست و همچنین میتوانیم از حداکثر توانایی اسبمان استفاده کنیم.

ارتباط سوارکار با اسب

دانستنی | چگونه پس از حوادث سوارکاری بر ترسمان غلبه کنیم؟

  • برای این که دهنه را باز کنید، دهنه را به یکبار از داخل دهن اسب بیرون نکشید. دستجلو را از گردن اسب باز کنید. اجازه دهید اسب خودش دهنه رو بیرون بفرستد. اگر بکشید ممکن است به دندان اسب آسیب برسد یا تعادل اسبتان بهم بخورد که این موضوع باعث ناراحتی یا خشم اسب می‌شود.
  • در هنگام این که می‌خواهید از اسب پیاده شوید سعی کنید اول پای راستتان را در داخل رکاب بیرون بیاورید و به اسب نشان دهید (بر طبق تجربه بعضی از اسب ها از لحاظ روانی، سوارکار تا پا را از رکاب در نیاورد، اسب نمی ایستد). برای حفظ تعادل می توانید از یال اسب یا قاچ جلویی زین استفاده کنید. باز هم تاکید می‌کنیم که برای پیاده شدن و حفظ تعادل از دستجلو استفاده نکنید.
  • وقتی کارتان با اسب تمام شد نگذارید بلافاصله بعد از رفتن به باکس، آب بنوشد. زیرا به احتمال زیاد کولیک دهد بخصوص در فصل سرما، اسبتان سرما بخورد. از میوه های آب دار مثل هویج و سیب و هندوانه بدهید تا کمی از عطش بیفتد.
  • هنگامی که هوا گرم است همانند فصل تابستان، باید نکات مربوط به این فصل گرم را رعایت فرمایید. سعی کنید زیاد از اسبتان کار نکشید. یا اگر می خواهید سواری کنید صبح زود یا عصرها موقعی که هوا کمی خنک می شود اینکار را بکنید. زیرا اسب ها دوام زیادی به گرما ندارند و احتمال تب کردنشان زیاد است. همچنین نورخورشید به مدت طولانی برای اسب مضرر است.

ارتباط سوارکار با اسب

بیشتر بخوانید: چگونه پاهای یک سوارکار قوی می‌شود؟

  • هنگامی که کار شما با اسب تمام شد، ترجیحا برای این که از او قدردانی کرده باشید برای تشویق به او جایزه ای بدهید. (هویج و قند و ….) دادن تشویقی باعث می شود اسب از سواری دادن به شما خسته نشود و دفه بعد بهتر با شما همکاری کند.
  • در آخر این نکته را بدانید که بعد از این که عرق اسب را خشک کردید، حتما زیر او پهن خشک (ترجیحا پهن اسب باشد) بریزید زیرا اسب می خوابد و غلط می زند تا خستگی در کند.

آشنایی با انواع خوراکی و داروهای ممنوعه برای اسب

امیدوار هستیم خواندن این مطلب برایتان مفید بوده باشد
دیگر مطالب آموزشی و مقالات اسب پرشیا را داخل سایت مشاهده فرمایید

درباره

این مطالب را نیز ببینید!

کم اشتهایی در اسب

دانستنی | کم اشتهایی در اسب

کم اشتهایی در اسب و غذا نخوردن اسب به اندازه کافی یکی از مشکلاتیست که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *