صفحه اصلی / اسب دوانی / دانستنی | مزایا و معایب نور خورشید برای اسب

دانستنی | مزایا و معایب نور خورشید برای اسب

شاید تا به حال به این موضوع فکر نکرده باشید که یکی از مهمترین مقوله‌های آموزشی اسب سواری سلامت اسب در برابر نور خورشید است. در این مطلب دانستنی اسب سواری اسب پرشیا به بررسی این موضوع می‌پردازیم که مزایا و معایب نور خورشید برای اسب چه چیزی است.

افراط و تفریط نور خورشید برای اسب خطرناک است

هر چیزی ممکن است افراط و تفریط در آن برای حیوانی همانند اسب که بسیار حساس است، ضرر داشته باشد البته این موضوع فقط به اسب اطلاق نمی‌شود چرا که به عنوان مثال موضوع قابل بحث ما که در مورد ازدیاد نور خورشید برای اسب است، ازدیاد آن برای انسان و سایر حیوانات نیز مضر است. به همین خاطر شما باید تک تک نکات لازم در مورد اسب و نحوه نگهداری آن را بدانید تا بهترین شکل اسب خود را پرورش دهید

یکی از اصلی ترین ضررهایی که حضور زیاد اسب در زیر نور خورشید دارد این است که اسب با تعریق زیاد الکترولیت بدن را از دست بده و سبب ضعف شدید و انواع ریزش مو و سوختگی های نوع دو شود بخصوص درناحیه دور چشم ولبها و دهانه بینی و خونریزی های نواحی اطراف معقد و اطراف دم شود که حتما باید به این نکات توجه شود. برخی از خوراکها که در معرض آفتاب شدید هستند ارزش غذایی آنها از دست می رود و اسب دچار سوء تغذیه خواهد شد و اسب دار را علاوه بر تحمیل هزینه اضافه مجبور به درمانهای دراز مدت خواهد کرد.

نور خورشید

تاثیر نور شدید خورشید بر چشم اسب

در اغلب اسبهای که در معرض مداوم نور شدید خورشید بوده اند از ضعف بینایی و خشکی چشم رنج میبرند و دچار انواع بیماریهای چشمی خواهند شد که عملا  تاثیر منفی در راندمان بینایی اسب در زمان تمرین و یا سواری خواهد گذاشت که باید با کاور کردن این نور را کاهش داد.

استفاده صحیح از منابع ومدیریت آنها باید این حیوان را دربهترین شرایط زیست محیطی نگهداری کرد زیرا این ما انسانها بودیم که مراتع و جنگلها را تخریب و یا درمیان زیستگاه آنان ساخت وساز کرده ایم و با اسارت این حیوان آنرا در معرض انواع تخریبها براساس سلیقه و یا درک خود از شرایط کرده ایم زیرا اسبها در شرایط متغیر در طبیعت درصورت آزادی واکنش نشان میدهند و به شرایط بهتر تغییر مکان خواهند کرد و توسط اسب آلفا این تجربه را نسل به نسل درحال منتقل کردن بوده است و این هوش طبیعی گله را محافظت میکرده از خطرات و…

نژاد اسب سدلبرد آمریکایی را بیشتر بشناسید

درشرایط گرمای سوزان و نور شدید بایستی با تعبیه سایه بانها در پادوکها و رها سازی اسبها در قبل ازطلوع ویا عصرها مبادرت کرد ویا با کاور تور برای مدت کوتاهی از اصطبل خارج کرد، هوای اصطبل را با تهویه مناسب وحتی آب پاشی کالیدورها دما را به درجه مناسب رساند و در از پمادهای سوختگی برای اسبهای درحال تمرین وکره ها استفاده کرد که میتوان آنرا براحتی با مواد طبیعی ساخت و از آن استفاده کرد. نگهداری علوفه بدور از نور شدید وتنظیم جیره خوراکی برای جذب بهتر با مشاوره دامپزشک فارم موجب خواهد شد اسبها درشرایط مطلوب دوره گرما را طی کنند و هزینه های اضافه وضررهای بزرگ اسبدار را کاملا محو خواهد کرد.

نور خورشید

چگونه از کلاه سوارکاری خود مراقبت کنیم؟

تاثیر نورخورشید برقد اسب

در ایران اسبها را دراغلب مناطق از سنین پایین زیر جلهایی قطور میبرند واسب را در هوای آزاد ویا اصطبل میگذارند اینکار باعث میشود تا عمل جذب ویتامین و کلسیم سازی بدن کند شود وحتی سطح الاستیکی پوست هم بسیار کم میشود و زخمها دیرتر بهبود پیدا میکنند، در برخی ازاین اسبها که زمان زیادی زیر جل بوده اند میتوان دید که سرهای اسب که در معرض نور خورشید بوده اند بسیار بزرگتر از استاندارد است زیرا  جذب نور داشته اند.

بیشتر بخوانید: چگونه از دندان اسب مراقبت کنیم؟

روشهای جدید پرورش به ما می آموزد که چطور از محیط بهره ببریم وهزینه ها را کم کنیم و تولیدات سالمتری داشته باشیم و با پرورش صحیح به رشد ریخته اسبها اختلالی وارد نیاوریم.

سولاریوم: به بدن اسب برای تولید و استفاده از ویتامین D کمک می کند و ویتامین Dدر عوض به بدن یاری می دهد که کلسیم را جذب کند که به همان نسبت به استحکام استخوانها یاری می رساند و برای جذب قند خون با سرعت بیشتر ونیز برای بالا بردن سرعت از بین بردن مواد کمک میکند.

ملاتونین: ماده ایست که برای درمان خلق و خوی بد و سم زدایی و برای کنترل درد پشت اسب و به عنوان یک روش بی خطر از مراقبت های بهداشتی طبیعی و فیزیوتراپی برای اسب مورد استفاده قرار می گیرد ومیتواند باعث نفوذ انرژی از پوست به عضلات زیرین پشت شود و به تحریک گردش خون کمک کند وزمان بهبود را کاهش دهد که در نور خورشید هم هست اما کنترل شده نیست .

نور خورشید

به یاد داشته باشید سولاریوم از رشد سلول هایی که باعث خارش و پوسته ریزی می شوند جلوگیری بعمل می آورند. در هر ۱۰ دقیقه ۱۰۰۰۰ IU از ویتامین D در بدن تولید می کنند. ویتامین D منافع بسیاری دارد و بسیاری از اسبان بخاطر نوع زندگیشان کمتر نور آفتاب به خود می بینند یا در شرایط مسقف کار می کنند بایستی قبل و بعد تمرین یا شستسو ۱۰تا ۳۰ دقیقه در زیر آن قرار بگیرند تا این ویتامین به صورت کامل به بدنشان برسد.

آموزش اسب سواری – چرا آب آشامیدنی برای سلامت اسب مهم است؟

امیدوار هستیم از خواندن این مطلب لذت برده باشید
شما در اسب پرشیا می‌توانید با انواع نکات آموزشی سوارکاری آشنا شوید

در اسب پرشیا بخوانید:

درباره

این مطالب را نیز ببینید!

کم اشتهایی در اسب

دانستنی | کم اشتهایی در اسب

کم اشتهایی در اسب و غذا نخوردن اسب به اندازه کافی یکی از مشکلاتیست که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *