صفحه اصلی / دانستنی / دانستنی | آیا مصرف بلوط برای اسب‌ها ضرر دارد؟

دانستنی | آیا مصرف بلوط برای اسب‌ها ضرر دارد؟

در حالی که بسیاری ازحیوانات وحشی برای نیازهای تغذیه ای خود به بلوط وابسته هستند، خطر سمیت بلوط براى برخی از حیوانات، از جمله اسب، گاو، بز، گوسفند و شمارى ديگر كاملا ثابت شده است. در این مطلب اسب پرشیا خواهیم دید که آیا مصرف بلوط برای اسب‌ها ضرر دارد؟

بیشتر بخوانید: آشنایی با نژاد اسب شایر

اگر چه گاو نسبت به اسب بسیار حساس تر به سموم موجود در بذرها می‌باشد، اما مصرف بذرهاى با سميت كم نيز می‌تواند بیماری های شدید را در اسب ها القا کند. تانیک  و اسید گالیک موجود در بلوط، می‌تواند آسیب جدی به سیستم گوارشی و کلیه هاى اسب بزند تا جایی که این آسیب ها غیر قابل جبران باشد.
به همین خاطر کسانی که اسب را نگهداری می‌کنند باید از همه این موارد آگاه باشند تا بتوانند به موقع از خطرات احتمالی برای حیوان جلوگیری نمایند.

علائم

یبوست
بی اشتهایی
قولنج (درد در شکم)
صدمه به کلیه
وجود خون در ادرار
کم شدن آب بدن
تجمع مایع در پاها

مصرف بلوط در اسب‌ها

در مورد زین اسب چه می‌دانید؟
برای خواندن این مطلب کلیک کنید

پس از باد شدید و یا یک طوفان ممکن است بسیاری از برگ هاى بلوط و بذرها بر روی زمین پراكنده شوند که اسب خود را به اندازه کافی با آنها سير كند. مسمومیت بلوط توسط مصرف مقادیر زیادی از بذرها، برگ بلوط، و یا شاخه ایجاد می‌شود. اگر به طور تصادفى چند بار بذرها خورده شوند، در مقادیر کم آنها بی ضرر هستند، به ویژه هنگامی که با علوفه طبیعی مانند یونجه و علف ترکیب شده باشد.

تشخیص

تشخیص بیماری مشکل است مگر این که تاریخ آشکار مصرف بلوط وجود داشته باشد و البته در صورت ديدن بقایای بلوط در کود اسب نيز می‌تواند كمك كننده باشد و با نگاهی دقیق می‌توان آن را تشخیص داد و به موقع از آسیب به اسب جلوگیری کرد.

  پادزهر

هیچ پادزهرى براى مسمومیت بلوط وجود ندارد. زغال چوب مي تواندبه عنوان یک درمان تجربى موثر برای مسمومیت بلوط استفاده گردد، البته اگر بلافاصله پس از مصرف بلوط به نحوى به اسب داده شود، تا سموم موجود در روده را جذب و آنها را از سیستم گوارش به خارج دفع كند. کم آبی بدن نشانه شایع مسمومیت بلوط است، مایع درمانی اغلب ضروری است و بايد مايعات زيادى به اسب خورانده شود. این مبارزه براى جلوگيرى از خروج آب از بدن اسب با از دست دادن مایع از اسهال کمک خواهد کرد . مایع درمانی همچنین می‌تواند سیستم گردش خون اسب را پشتيبانى نموده و کمکى در پیشگیری از شوک در موارد شدید مسمومیت بلوط باشد.

در اسب پرشیا بخوانید:

درباره

این مطالب را نیز ببینید!

کم اشتهایی در اسب

دانستنی | کم اشتهایی در اسب

کم اشتهایی در اسب و غذا نخوردن اسب به اندازه کافی یکی از مشکلاتیست که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *