صفحه اصلی / اسب سواری / دانستنی | همه چیز در مورد تغذیه مناسب اسب و سلامت جسمانی او

دانستنی | همه چیز در مورد تغذیه مناسب اسب و سلامت جسمانی او

یکی از مسائل مهمی که یک سوارکار باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد، تغذیه مناسب اسب که سلامت جسمی اسب را تضمین می‌کند. در این مطلب اسب پرشیا خواهیم دید که تغذیه اسب باید چگونه باشد و به چه صورت در اختیار اسب قرار گیرد.

آموزش اسب سواری | دست‌های سوارکار و ارتباط مناسب با اسب

تغذیه مناسب اسب چگونه باعث سلامت جسمانی اسب خواهد شد؟

در ابتدای مطلب همان طور که در مطالب قبلی نیز اشاره کردیم برای این که آموزش اسب سواری را شروع کنید نیاز به دانستن نکات زیاد و دانش قابل توجهی نیست فقط کافی است ماهیت این رشته را بشناسید و اطلاعاتی را نیز از قبل یا در حین آموزش در خصوص اسب‌ها بدانید تا متناسب با اخلاق و رفتار هر اسبی با او رفتار کنید.

بیشتر بدانید: رنگ بندی اسب‌ها چگونه است؟

تغذیه مناسب اسب

رفتار متقابل انسان و اسب لازمه اول آموزش اسب سواری است و بدون جلب اعتماد و رابطه خوب دو طرفه این آموزش امکان پذیر نخواهد بود و گفتیم این که شما صرفا به اسم اسب سواری علاقه مند باشید یا به عنوان یک بیننده این ورزش برای شما جذاب باشد، در اسب سواری کافی نیست چرا که در ابتدای راه یک شخص برای این که آموزش‌های خود در حوزه اسب سواری را آغاز کند، در ابتدا باید همه نکات لازم در این خصوص را بررسی کند.

در این مطلب خواهیم دید که برای تغذیه مناسب اسب کافی است که یک سوارکار چه کارهایی را در دستور کار اولیه خود قرار دهد تا اسب از لحاظ جسمی سالم و آیده آل باقی بماند.

1. یکی از کارهایی که برای یک برنامه غذایی جدید برای اسب باید انجام دهید این است که غذای او را با علوفه شروع کنید و سپس در صورت نیاز کنسانتره را به ‌تدریج اضافه کنید. اسب‌های بدون فعالیت و یا با فعالیت کم تنها نیازمند به علوفه غنی و با کیفیت بالا در جیره خود هستند و نیاز به کنسانتره ندارند مگر اینکه علوفه فاقد کیفیت و ارزش غذایی باشد که مطابق با آن کنسانتره به جیره اسب‌ها باید اضافه‌شود . با افزایش فعالیت بدنی اسب به همان نسبت بر میزان نیاز اسب به کنسانتره افزوده می‌شود ولی همیشه باید توجه داشته باشیم که در جیره روزانه اسب نباید مقدار علوفه کمتر از 1 درصد وزن بدنش باشد (5 کیلوگرم برای یک اسب 500 کیلوگرمی لازم است) از سویی دیگر مصرف زیاد علوفه (اسپرس، کاه، یونجه، شبدر…) بی کیفیت و نا‌مرغوب به بزرگی شکم و ضعف عضلانی اسب شما می‌انجامد و این موضوع برای او مشکل ساز خواهد شد.

تغذیه مناسب اسب

آموزش اسب سواری | ایمنی سوارکار با چه کارهایی تامین می‌شود؟

2. شما باید برای بدن ایده آل و مناسب اسب تمام تلاش خود را انجام دهید. تمام اسب‌ها اشتهای یکسانی برای یک جیره ویژه ندارند. در هنگام تغذیه اسب‌ها با یک جیره جدید توجه کنید که اسب‌ها از آن جیره استفاده می‌کنند یا نه. نخوردن آنها از یک خوراک می‌تواند به دلائل ذیل باشد: الف – بی‌کیفیت بودن خوراک ب – خستگی و استرس اسب به دلیل مسابقه یا مسافرت بلند‌مدت ج – بیماری اسب به عوامل عفونی یا انگل‌های داخلی د – تیز بودن لبه‌های بیرونی دندان‌ها‌. خوراک‌هائی مانند ملاس و یا مکمل‌های ویتامینی شامل گروه B می‌تواند اشتهای اسب را تحریک و او را به خوردن غذا تشویق نماید.

آموزش اسب سواری |هرآنچه در ارتباط سوارکار با اسب باید بدانید

3. سعی خود را انجام دهید تا در یک برنامه منظم و حساب شده تغذیه مناسب اسب را فراهم کنید. اسب‌ها به‌ویژه هنگامی که به مدت طولانی در اصطبل نگهداری می‌شوند به شرایط و زمان معینی عادت می‌کنند و می‌آموزند که باید در اوقات مشخصی از روز منتظر خوراک خود باشند. پژوهش‌ها نشان داده که خوراک منظم اسب‌ها در زمان‌های معین روزانه توانایی هضم غلات خوراک را تا 40‌% افزایش می‌دهد . هنگامی که اسب‌ها منتظر دریافت جیره خود می‌مانند گرسنه و بی‌حوصله خواهند شد و این احتمال وجود دارد که این امر سبب افزایش رفتارهای نابهنجار آنها در اصطبل شود. لازم به ذکر است پراکندگی دادن خوراک به اسب قطعا به سیستم بدنی او آسیب وارد خواهد کرد.

تغذیه مناسب اسب

بیشتر بخوانید: راه‌های مقابله با گزش حشرات و آسیب به اسب

4. این برنامه ریزی را در دستور کار غذایی اسبتان قرار دهید که حتما غذای او را در دو وعده به او بدهید. جیره روزانه اسب را به اندازه کم و در وعده‌های زیاد بگنجانید‌. علم آناتومی و فیزیولوژی دستگاه گوارش اسب نشان داده که اسب‌ها برای حفظ سلامت خود نیاز دارند به شکل پی در پی تغذیه شوند. اکثر اسب‌ها در دو وعده بامداد و عصر تغذیه شده و برخی هم وعده‌های ظهر و شب را نیز برای خوراک دادن به اسب‌ها در نظر می‌گیرند به هرحال خوراک‌های علوفه‌ای و کنتسانتره باید با برنامه منظم و متعادل در تمام روز داده‌شوند و یک وعده غذای علوفه‌ای حجیم نیز در هنگام شب برای مشغول نگه‌داشتن اسب در نظر گرفته ‌شود . ایده‌آل‌ترین خوراک کنسانتره‌ای این است که حداکثر در هر وعده 200 تا 300 گرم بیشتر نباشد و توصیه شده که ازین مقدار بیشتر نشود چرا که باعث آسیب به سیستم گوارشی اسب خواهد شد.

دانستنی | چگونه پس از حوادث سوارکاری بر ترسمان غلبه کنیم؟

5. سعی کنید غذای با کیفیت را برای اسبتان در نظر بگیرید چرا که در سلامت اسب خورد و خوراک می‌تواند مهمترین مسئله باشد. خوراک‌های گرد و غبار‌آلود و کپک ‌زده به بیماری‌های تنفسی و صدمه به ریه ختم می‌شود. همچنین خوراک‌های کپک ‌زده می‌توانند سبب اختلالات گوارشی در اسب‌ها شوند. هرگز نباید اسب را با افزودن ملاس به خوراک‌های کپک‌زده ترغیب نمود. علوفه‌های گرد و خاک آلود و تفاله چغندر قند را می‌توان برای کاهش آلودگی پیش از دادن به اسب‌ها در آب خیساند. در هر صورت و از هر جنبه ای شما باید توجه ویژه ای را در تامین غذای اسب داشته باشید.

بیشتر بخوانید: چگونه پاهای یک سوارکار قوی می‌شود؟

6. اگر چندین چیز را با هم مخلوط می‌کنید حتما آن را خوب هم بزنید تا همه مواد به صورت یکسان پخش شود. این امر برای مصرف یکنواخت اسب از جیره و جلوگیری از انتخاب بخش‌هائی از خوراک و رها کردن باقی مانده آن است . همچنین از مخلوط کردن تمام مکمل‌ها در خوراک اطمینان پیدا کنید. مرطوب کردن خوراک نیز به کاهش گرد و خاک آن کمک شایان توجه ای می‌نماید و از به هم چسبیدن اجزای کنسانتره به علوفه خوراک جلوگیری می‌کند و امکان انتخاب را از اسب می‌گیرد و باعث می‌شود که همه چیز را به صورت مخلوط بخورد.

آشنایی با انواع خوراکی و داروهای ممنوعه برای اسب

7. بعد از این که مواد غذایی اسبتان را انتخاب کردید و طبق چیزی که در بالا گفته شد آن را به خوبی مخلوط کردید ترجیحا سریعا آن را برای مصرف به اسب بدهید و نگذارید غذا برای مدت طولانی بماند. چنانچه خوراک بدین صورت برای مدت زیادی نگهداری شود ممکن است خراب شده و حيوان را دچار مشکلات گوارشی کند. هنگامی که در مسافرت برای شرکت در یک مسابقه هستید خوراک اسب ها را به گونه مجزا نگهداری نمائید و در هنگام مصرف آنها را با هم مخلوط کرده و اگر خواستید مرطوب کنید.

تغذیه مناسب اسب

بیشتر بخوانید: افراد چاق چگونه سوار بر اسب شوند؟

8. اگر ملاحظه کردید که به هر دلیلی اسبتان تمام غذای خود را به صورت نرمال نخورده است، قبل از آن که وعده غذایی جدید را برای او بریزید، غذای قبلی را جمع کرده و محل دادن غذا را تمیز کنید که از تجمع مواد غذایی، کپک زدگی و آلوده شدن غذای جدید جلوگیری کرده باشید. به عبارتی دیگر محل غذایی که همیشه به اسب می‌دهید تمیز و ضدعفونی باشد چرا که سیستم گوارشی اسب حساس است و در صورت کوچکترین آلودگی، بیمار می‌شود. لازم به ذکر است که اگر ملاحظه کردید که اسب بیشتر غذای خود را نخورده و کمتر از روزهای قبل وعده خود را خورده است، دلیل این موضوع را بررسی کنید تا در صورت بروز مشکل و یا بیماری، سریعا او را مداوا کرده باشید.

9. مواد غذایی که قرار است به اسب بدهید را وزن کشی کنید و به وسیله چشم عادی یا به عبارتی حجمی که با چشم دیده می‌شود این کار را انجام دهید چرا که امکان خطا بالا است و وزن مواد غذایی با یکدیگر متفاوت است. بسیاری از پرورش دهندگان اسب متأسفانه از ظروف گوناگون برای تعیین وزن مقدار خوراک روزانه اسب‌ها استفاده می‌کنند، این کار اشتباه است زیرا مواد خوراکی گوناگون دارای وزن‌های گوناگونی در یک حجم برابر هستند. مثلا در یک ظرف که یک کیلوگرم جو گنجایش دارد، هیچگاه نمی‌توانیم یک کیلوگرم سبوس را جای دهیم. بنابراین به جای استفاده از معیار حجم باید از معیار وزن حقیقی مواد خوراکی برای استفاده در جیره استفاده کرد. علوفه‌ها را نیز باید با وزن معین در اختیار اسب‌ها قرار داد، آیا می‌توان وزن یک بسته علوفه را از روی شکل و حجم آن تعیین نمود!؟ بیشتر اسب‌ها را با برش‌هائی از بسته علوفه خشک تعلیف می‌نمایند که ممکن است نسبت به فشردگی از یک بسته به یک بسته دیگر کاملا وزن متفاوتی داشته باشند. بهترین کار که البته نیازمند صرف کمی وقت هست این است که برای وزن کردن علوفه‌ها از یک باسکول متری که توانایی آویزان کردن از در انبار را داشته ‌باشد استفاده کرد. مثلا یک بسته یونجه خشک که تقریبا 25 کیلوگرم وزن دارد، یک پنجم آن نیاز یک اسب 500 کیلوگرمی را به علوفه کاملا تأمین می‌کند. در هر صورت در این مورد نیز وسواس به خرج دهید تا غذای اسبتان کم و زیاد نشود.

تغذیه مناسب اسب

دانستنی | مزیت‌های سوارکاری برای کودکان

10. شما باید تغذیه مناسب اسب را به جهت تامین سلامت او درنظر بگیرید نه این که به او غذای کم و زیاد و یا بی کیفیت بدهید. برای ایده آل بودن اسب از لحاظ جسمی باید حد تعادل غذا رعایت شود تا بر طبق نیاز اسب مواد غذایی به بدن او برسد. تغذیه اسب‌ها باید با هدف و توجه به نگهداشتن وزن آن‌ها همچنین نگهداری آن‌ها در شرایط ایده‌آل بدنی باشد. جیره بیش از نیاز اسب‌ها به همان اندازه که جیره ناکافی مخرب است برای اسب و همچنین پرورش‌ دهنده زیان آور است و باعث بروز مشکلاتی غیر قابل جبران خواهد شد. پس سعی داشته باشید تمام مواردی که در بالا برایتان گفته شد را انجام داده و برای نگهداری اسب خود نهایت تلاش را انجام دهید.

بیشتر بدانید: دانستنی | شرایط اسب‌های بیمار در قرنطینه

امیدوار هستیم خواندن این مطلب برایتان مفید بوده باشد
برای شرط بندی مسابقات اسب سواری و دیگر مطالب آموزشی با اسب پرشیا همراه باشید

درباره

این مطالب را نیز ببینید!

کم اشتهایی در اسب

دانستنی | کم اشتهایی در اسب

کم اشتهایی در اسب و غذا نخوردن اسب به اندازه کافی یکی از مشکلاتیست که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *