صفحه اصلی / اسب سواری / آموزش اسب سواری | تعادل سوارکار روی اسب چگونه است؟

آموزش اسب سواری | تعادل سوارکار روی اسب چگونه است؟

همان طور که می‌دانید در سوارکاری یکی از سخت ترین و اصلی ترین حرکات برای سوار کار کنترل بدن بر روی اسب است؛ در این مطلب آموزش اسب سواری اسب پرشیا به بررسی این موضوع می‌پردازیم که تعادل سوارکار روی اسب چگونه است؟

دانستنی | چگونه پس از حوادث سوارکاری بر ترسمان غلبه کنیم؟

تعادل سوارکار روی اسب به چه عواملی بستگی دارد؟

اسب سواری یکی از ورزش‌هایی است که نیاز به تمرکز بالایی دارد چرا که شما باید علاوه بر کنترل رفتار و رعایت نکات سوارکاری، به رفتار و آموزش حیوانی همانند اسب نیز اهمیت دهید تا او همکاری لازم را با شما در طول آموزش یا سرگرمی و یا مسابقات حرفه‌ای انجام دهد.

یک سوارکار علاوه بر دانستن تمامی نکات لازم اسب سواری، باید اصول کلی این رشته را فرا گیرد که یکی از این اصول کلی به تعادل سوارکار روی اسب بازمی‌گردد که هم برای سلامت اسب و هم سلامت جسم خود بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع خوراکی و داروهای ممنوعه برای اسب

تعادل سوارکار روی اسب

حفظ تعادل و داشتن تمرکز در هر ورزشی نیاز است و در ورزشی همانند سوارکاری که باید برروی یک حیوان این کار انجام پذیرد بیشتر به چشم می‌آید. به همین خاطر و در راستای همین مطلب برای راهنمایی هرچه بیشتر شما عزیزان قصد داریم که موضوع تعادل سوارکار روی اسب بپردازیم.

باید به یاد داشته باشیم که همه موجودات زنده دارای مرکز ثقل هستند و این نقطه به صورت مستقیم با زمین در ارتباط است و در این میان خط عمود فرضی رسم شده از مرکز ثقل بر زمین را خط ثقل می نامند. گفتنی است هر جسمی فقط یک مرکز ثقل دارد و از این مرکز به زمین هم فقط یک خط، بنام خط ثقل، عمود می شود. جانداران با تکیه بر نقاط اتکاء مختلفی که دارند، تعادل خود را حفظ می کنند. یک صندلی بر روی چهار پایه و یک اسب بر روی دو دست و دو پا و یک سوارکار با نشستن بر روی اسب در حالیکه دو استخوان نشیمن و محل اتصال آنها در تماس با زین است تعادل خود را حفظ می کنند و اگر این تعادل به هم بخورد، آن موجود به حالت نامتعادل تغییر وضعیت می دهد و زمانی که جاندار به حرکت در می آید مرکز ثقل او تغییر می کند. در حالتهای خاص از اجسام و یا وضعیت سوار بر روی اسب این مرکز ثقل می تواند خارج از جسم قرار بگیرد، مانندگوی توخالی، حلقه آهنی و یا سواری به هنگام مسابقات اسب دوانی و یا پرش.
تعادل سوارکار روی اسب

زمانی یک سوارکار می تواند به درستی روی اسب بنشیند که مرکز ثقلش تقریبا عمود بر مرکز ثقل اسب قرار گیرد و در هر حالتی که اسب به خود می گیرد، حفظ ثقلی اش منطبق بر خط ثقل اسب باشد؛ خواه این مهم در حالتی که اسب ایستاده و یا روی سطحی صاف حرکت می کند باشد و یا در حال انجام حرکت؛ حرکت سر اسب به بالا و پائین و یا هر نوع انحناء بدن به راست یا چپ، مرکز ثقل اسب را تا اندازه ای تغییر می دهد و مربی اسب (سوارکار) موظف است ثقل خود را در همه حالتها با ثقل اسب هماهنگ کند و فقط در این صورت است که اسب وزن سوارکار را به راحتی تحمل کرده و سوار هم حداکثر بهره برداری را از قدرت اسب می برد. بگذارید برای درک بهتر این موضوع مثالی بزنیم؛ تجسم این حالت برای شما زمانی بهتر امکان پذیر می شود که با کوله باری بر پشت حرکت می کنید و یا انتهای میله ای را بر نوک انگشت قرارداده و سعی می کنید در حال حرکت آنرا حمل و تعادلش را حفظ کنید. سوارکار نیز باید به هنگام حرکت اسب به جلو، هماهنگ با سرعت اسب مرکز ثقل خود را به سمت جلو (جهت حرکت اسب) متمایل کند تا حدی که مقداری جلوتر از مرکز ثقل اسب قرار بگیرد و برای حفظ این حالت باید در حالت تعادل کامل در زین قرار داشته باشد، یعنی با اسب حرکت یا حرکتهای اسب را تعقیب کند.

راه‌های مقابله با گزش حشرات و آسیب به اسب

تعادل سوارکار روی اسب

چگونه از کلاه سوارکاری خود مراقبت کنیم؟

سوارکار باید ابتداء ثقل خود را با اسب هماهنگ کند و سپس نشست خود را بر روی سه نقطه اتکاء تنظیم نماید و در این میان باید توجه داشت که حفظ این دو حالت هماهنگ با یکدیگر امکان پذیر نیست؛ پس باید یکی را برگزید که حالت نیم نشست را بوجود می آورد. در این حالت سوار خود را به جلوی زین کشیده با پائین دادن پاشنه ها بیشتر اتکاء را بر روی رانها و پهنای ساق مستقر می کند. در حرکتهای آرام (قدم، یورتمه و چهار نعل جمع) این تضاد چندان مشهود نیست ولی این مشکل عدم هماهنگی ثقل را در سوارهای مبتدی و یا بدرستی آموزش ندیده به وضوح می توان دید. هماهنگی سوارکار با اسب به هنگام اسب دوانی و یا پرش که سوارکار ثقل خود را کاملا به جلو می کشد، ارائه یک نمایش نیست بلکه کمکی است به اسب برای بهبود دویدن و یا بهتر پریدن. نکته پایانی و مهم این که سوارکار ابتدا اسب را کمک می کند تا متعادل و متوازن حرکت کند و هر چه مراحل آموزش پیشرفته تر می شود ، این هماهنگی بیشتر می شود و در نهایت به جائی می رسد که سوار قادر می شود به نفع حرکت دلخواه خود تعادل اسب را بر هم زده و او را با ثقل خود هماهنگ کند.

بیشتر بخوانید: شرط‌های رایج اسب سواری

امیدوار هستیم از خواندن این مطلب لذت برده باشید
شما در اسب پرشیا می‌توانید با انواع نکات آموزشی سوارکاری آشنا شوید

در اسب پرشیا بخوانید:

درباره

این مطالب را نیز ببینید!

کم اشتهایی در اسب

دانستنی | کم اشتهایی در اسب

کم اشتهایی در اسب و غذا نخوردن اسب به اندازه کافی یکی از مشکلاتیست که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *