صفحه اصلی / آموزش اسب سواری / آموزش اسب سواری | چگونه سوار اسب شویم؟

آموزش اسب سواری | چگونه سوار اسب شویم؟

شاید فکر کنید که آموزش اسب سواری یک مقوله ساده در این ورزش باشد اما بد نیست بدانید که سوار شدن اسب یکی از حساس ترین و مهم ترین اتفاقات در ورزش اسب سواری است که در مطلب زیر سایت اسب پرشیا قصد داریم نگاهی به مرحله به مرحله این موضوع بیندازیم.

بیشتر بخوانید: آموزش اسب سواری – آیا مصرف بلوط برای اسب‌ها ضرر دارد؟

بدون شک اگر بخواهید تبدیل به یک سوارکار حرفه‌ای شوید باید از ابتدا تمامی مراحل آموزش اسب سواری را درست انجام دهید. همه کارهایی که باید برای تبدیل شدن به یک سوارکار انجام دهید مهم است و باید آنها را درست انجام دهید. همانند این که قصد داشته باشید در فوتبال تبدیل به یک مهاجم شوید ولی اصول گلزنی را آموزش نبینید و یا آن را جدی نگیرید.

مهم‌ترین مزایا و فواید سوارکاری در سلامت انسان

به همین خاطر حتی سوار شدن بر اسب که در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم نیز در اسب سواری و آموزش آن اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که هم بر سلامت و امنیت شما اثر می‌گذارد و هم برای سلامت و جلب اعتماد اسب نیز بسیار مهم است. پس در ادامه مطلب همراه ما باشید تا چگونه سوار شدن بر اسب را به شما آموزش دهیم.

آموزش اسب سواری

1- یک مرکز سوارکاری خوب پیدا کنید

پیدا کردن یک مرکز سوارکاری خوب می‌تواند از همه مسائل مهمتر باشد؛ چرا که در این مراکز همه موارد آموزشی را از صفر تا صد به شما آموزش می‌دهند که این آموزش شامل سوار شدن بر اسب و دیگر کارهای لازم نیز خواهد بود.

یک مرکز سوارکاری خوب، اسب‌های اصیل و سرحال دارد که با تغذیه و بستر مناسب، مکانی امن و آرام را برای زندگی اسب فراهم می‌کنند و نیازهای حیوان را جدی می‌گیرند.

نژاد اسب سدلبرد آمریکایی را بیشتر بشناسید

این مراکز دارای مربیان خوب و مجرب هستند که می‌توانند از طریقه صحیح صفر تا صد آموزش سوارکاری را به شما یاد دهند تا از این طریق بتوانید به سوار کاری حرفه‌ای تبدیل شوید. این ورزش همانند ورزش‌های دیگر نیز که با یک توپ و در خیابان بتوانید سطح کیفی خود را ارتقا دهید؛ بلکه نیازمند شرایط و آموزش خاص است و حتما باید تحت نظر کادری مجرب آن را آموزش ببینید تا به موفقیت برسید.

2- اسب و خود را آماده کنید

آموزش اسب سواری

بعد از این که یک مرکز سوارکاری خوب و مجهز همراه با مربیانی باتجربه را پیدا کردید، قطعا این موضوع را به شما خواهند گفت که برای سوار شدن بر اسب، ابتدا باید لباس مناسب بر تن کنید و با تجهیزاتی که لازم است به استقبال آماده کردن اسب بروید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با نژاد اسب شایر

آماده کردن اسب شامل برطرف کردن نیازهای خواب، غذا، تجهیزات لازم برای سوار شدن و در آخر رام کردن او است. در ابتدا برای سوار شدن بر اسب و شروع روز آموزشی خود مطمئن شوید که شکم اسبتان سیر است چرا که در صورت گرسنگی میزان فرمانبرداری او کم خواهد شد و همچنین عدم آمادگی او را به دنبال خواهد داشت.

بد نیست بدانید در صورتی که اسب خواب مناسبی نداشته باشد برای سوار شدن دچار مشکل خواهید شد؛ چرا که علاوه بر داشتن حس خواب آلودگی و فرار از تمرینات، ممکن است به شما آسیب بزند زیرا از لحاظ بدنی آماده نشده است. به همین خاطر از میزان خواب و سرحالی او نیز اطمینان حاصل کنید.

بعد از اطمینان از موارد گفته تجهیزات لازم مانند زین و تنگ و رکاب و سایر چیزهایی که برای او استفاده می‌کنید را قرار دهید تا کم کم برای مراحل بعدی سوار شدن اسب آماده شوید.

آموزش اسب سواری

3- تنگ اسب را بررسی کنید

تنگ اسب را بررسی کنید. همیشه قبل از سوار شدن به اسب، تنگ را چک کنید. تنگ باید محکم و جمع و جور باشد، اما تا حدی هم شل باشد به طوری که بتوانید دو انگشت تان را بین تنگ و پهلوی اسب جا بدهید. زیادی شل یا سفت بودن تنگ اسب موقع سوارکاری هم برای شما و هم برای اسبتان خطرناک است، بنابراین خیلی مهم است که قبل از سوار شدن و شروع سوارکاری، نگاهی به تنگ اسبتان بیندازید.

اگر تنگ تنظیم نباشد قطعا هم به شما هم به اسب، آسیب خواهد زد به همین خاطر در طی چند بار که سوار می‌شوید تمامی جوانب را در این زمینه بررسی نمایید.

آشنایی با نژاد اسب شایر

4- ثابت نگه داشتن اسب

اسب را ثابت نگه دارید. دست جلو را از روی سر اسب رد کنید و دقت کنید وقتی می خواهید از اسب بالا بروید دست جلو در جای مناسب قرار داشته باشد. اگر دست شما در جای نامناسب برای سوار شدن اسب قرار گیرد، قطعا واکنش اعتراضی اسب را خواهید شنید که این نشان از این دارد که دست شما در جای خود قرار نگرفته که باعث اعتراض اسب شده است.

همان طور که در مقالات قبلی نیز گفتیم هرگونه رفتار شما برای جلب اعتماد اسب مهم است و اعتماد وی باعث میزان فرمانبرداری از شما و جلب رضایت او می‌شود.

اگر مبتدی هستید، از دوست یا مربی تان بخواهید موقع سوار شدن تان، اسب را نگه دارد. سوار شدن به اسب کار ساده ای به نظر می رسد، اما برای افراد با تجربه. بنابراین اگر تازه سوارکاری را شروع کرده اید به این نکات دقت کنید:

بیشتر بخوانید: شرط‌های رایج اسب سواری

سوار شدن اسب

در مورد زین اسب چه می‌دانید؟
برای خواندن این مطلب کلیک کنید

۱. در سمت چپ اسبتان بایستید. همه سوارکاران از سمت چپ سوار اسب می شوند و این یک روند معمول است. دست جلو را در دست چپتان نگه دارید و با دست راست تان رکاب را به سمت خودتان بچرخانید. پای چپتان را داخل رکاب بگذارید.

۲. کمر زین را با دست راست تان بچسبید. دست چپتان را روی کتف اسب بگذارید (دست جلو را رها نکنید). با پای راست تان به آرامی یک یا دو بار بالا بجهید و بعد کاملا بالا بجهید تا سوار شوید.

بیشتر بخوانید: آموزش اسب سواری – شاخه‌های مختلف اسب دوانی و اسب سواری

۳. پای راست تان را بالا ببرید و از روی پشت اسب رد کنید. مواظب باشید نوک پایتان را به اسب نکوبید. از آنجا که تمام وزنتان روی رکاب چپ است، از دوست تان بخواهید رکاب راست را نگه دارد.

۴. روی زین بنشینید. آرام روی زین بنشینید – به هیچ وجه خودتان را روی زین ول نکنید یا محکم روی آن فرود نیایید، و دست جلوها را هوا نگیرید. دست جلو را آرام بکشید تا به اسبتان بگویید نباید به جلو حرکت کند، و پای راست تان را داخل رکاب کنید.

سوار شدن اسب

5- سوار شدن صحیح بر اسب برای سلامتی خود و اسب

برای این که سوار اسب شوید باید نکات بی شماری را رعایت کنید چرا که این موضوع هم برای جلب رضایت اسب و هم سلامتی شما بسیار مهم است. اگر شما در هر بار که سوار می‌شوید موارد لازم را رعایت نکنید قطعا با واکنش اسب رو به رو خواهید شد و این واکنش سلامتی شما را به خطر می‌اندازد.

اگر از اسب بیفتید قطعا قسمتی از بدنتان آسیب خواهد دید و بسته به این که این آسیب دیدگی چقدر می‌تواند بد باشد، از میادین دور خواهید شد.

ضمن این که بعد از این حادثه ناگوار برخی افراد فوبیا یا ترس درونی پس از این موضوع پیدا می‌کنند و این فوبیا باعث می‌شود که نتوانند به انجام تمرینات با اسب ادامه دهند و به نوعی ترسی درونی آنها را فرا می‌گیرد.

همانند این که وقتی تصادفی برای پیش می‌آید و حادثه ای رخ می‌دهد، برخی از افراد ترس از رانندگی پیدا می‌کنند چرا که دچار استرس پس از حادثه شده‌اند و این موضوع نیز به همین صورت است. به همین خاطر باید بتوانید طریقه صحیح سوار شدن بر اسب را در وهله اول آموزش ببینید.

در اسب پرشیا بخوانید:

درباره

این مطالب را نیز ببینید!

سوارکار موفق

آموزش اسب سواری | چگونه یک سوارکار موفق شویم (بخش دوم)

برای تبدیل شد به سوارکار موفق فاکتورهای بسیاری هستند که موثرند بعضی از این فاکتورها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *