صفحه اصلی / آموزش اسب سواری / آموزش اسب سواری | آشنایی با روحیات اسب چه کمکی می‌کند؟

آموزش اسب سواری | آشنایی با روحیات اسب چه کمکی می‌کند؟

در یکی دیگر از مطالب سایت بیان کردیم که رفتار متقابل انسان و اسب لازمه اول آموزش اسب سواری است و بدون جلب اعتماد و رابطه خوب دو طرفه این آموزش امکان پذیر نخواهد بود و گفتیم این که شما صرفا به اسم اسب سواری علاقه مند باشید یا به عنوان یک بیننده این ورزش برای شما جذاب باشد، در اسب سواری کافی نیست چرا که در ابتدای راه یک شخص برای این که آموزش‌های خود در حوزه اسب سواری را آغاز کند، در ابتدا باید بررسی کند که آیا می‌تواند با حیوانی همانند اسب ارتباط عاطفی لازم را برقرار کند یا خیر.

برای این که آموزش اسب سواری را شروع کنید نیاز به دانستن نکات زیاد و دانش قابل توجهی نیست فقط کافی است ماهیت این رشته را بشناسید و اطلاعاتی را نیز از قبل یا در حین آموزش در خصوص اسب‌ها بدانید.

همچنین گفتیم که شاید در نظر شما داشتن ارتباط عاطفی با اسب چندان لازم نباشد، ولی ما به شما می‌گوییم که سخت در اشتباه هستید چرا که اسب احساسات یک انسان را حس می‌کند و میزان فرمان برداری و یا دستور پذیری او از انسان، از طریق علاقه و رابطه عاطفی با صاحبش صورت می‌پذیرد و در صورت اعتماد به صاحبش است که فرمان‌های او را اجرا می‌کند.

به عنوان مثال در مورد اسب‌ها دانستن این نکات و صدها مورد دیگر خالی از لطف نیست که:

اگر اسب گوش‌هایش را به سمت جلو مایل کند و سرش را کمی خم کند، یعنی به سوارکار (یا هر کس دیگری) اعتماد دارد.
اسب‌ها در سن ۴ سالگی به بلوغ کامل می‌رسند.
عمر متوسط اسب‌ها حدود ۲۰ الی ۲۵ سال است و رکورد پیرترین اسب دنیا ۶۲ سال بوده است.
اکثریت اسب‌ها قدی بیش از 145 سانتی متر دارند.
بیش از ۲۰۰ نوع نژاد اسب در دنیا وجود دارد.
بارداری یک اسب حدود 11 ماه است ولی زایمان او می‌تواند بنا به شرایط در 10 ماه و 12 ماه هم صورت بگیرد.
در بدن یک اسب با وزنی حدود ۴0۰ کیلوگرم تقریباً ۵۰ لیتر خون وجود دارد و غیره ….

در هر صورت شما با دانستن اطلاعات مربوط به اسب‌ها کمک شایانی را به آموزش خودتان انجام خواهید داد و در هر حالتی می‌توانید اعتماد او را جلب کنید تا از دست شما فرار نکند یا با حس ایجاد ترس، به شما آسیب نرساند.

به عنوان مثال حرکات گوش‌های اسب را در نظر بگیرید.مثلا هنگامی که اسب گوش‌هایش را به سمت جلو می‌چرخاند و سرش را بالا می‌گیرد، به این معناست که صدایی او را نگران کرده ‌است و او در حال یافتن منبع صدا است تا در صورت یافتن خطر احتمالی آن را دفع کند.

آشنایی با روحیات اسب

یا اگر مشاهده کردید که او گوش هایش را تکان داده و می‌چرخاند بدانید در حال بررسی محیط پیرامون است و به محیط اعتماد لازم را ندارد، پس باید محیط را بررسی کند؛ یا گوش‌های مایل به سمت پایین در دو طرف سر اسب، نشان دهندهٔ تسلیم شدن و اطاعت او از صاحبش است که به نظر می‌رسد او به صاحب خود اعتماد کرده است.

البته این نکته را بدانید که اگر افتادگی گوش ها کاملا به سمت پایین باشند، او خوابش می‌آید و نیاز به استراحت دارد؛ به همین خاطر شما باید به او زمان استراحت دهید تا اعتماد او نسبت به شما از بین نرود. بد نیست بدانید اسبی که گوش‌هایش را می‌چرخاند و زبانش را بیرون می‌آورد، قصد بازی با صاحب خود را دارد و به اصطلاح بازی گوشی می‌کند که این مورد نیز از همان جلب اعتماد حاصل می‌شود.

همچنین از نشانه‌های خشمگین شدن، ناراحتی و یا عصبانیت او می‌توان به این مورد اشاره کرد که او گوش‌هایش را به سمت عقب می‌چرخاند و این بدین معنی است که چیزی باعث بی‌اعتمادی یا عصبانیت و ناراحتی او شده‌ است. در صورتی که گوش‌هایش را به سمت عقب بخواباند، یعنی بسیار خشمگین است یا این که به شدت ترسیده ‌است و در این مورد هر لحظه ممکن است کار دستتان بدهد.

آشنایی با روحیات اسب

پس به همین خاطر سعی در رام کردن او داشته باشید یا سریعا به بررسی این موضوع بپردازید که چه چیزی او را آزار می‌دهد و مشکل او را رفع کنید. بد نیست بدانید این ناراحتی حتی می‌تواند از مزاحمت یک زنبور یا مگس نیز حاصل شود و شما باید به صورت کامل حواستان را برای آرامش او جمع کنید. یا اگر مشاهده کردید که محیط بسیار پرتنش و شلوغ است و باعث می‌شود او از جانب دیگران احساس ترس کند او را از محیط دور کرده و با سرگرم کردن او سعی در آرام کردنش داشته باشید.

به دلیل این که اسب قدرت بدنی و جسمی بسیار بالایی دارد و هم چنین باید از طریق ذهن با او ارتباط گرفت، این ورزش به کودکان زیر هفت سال توصیه نمی‌شود. چرا که اسب می‌تواند به دلیل عدم تصمیم گیری مناسب کودک در مواقع لازم، خطراتی را برای او به همراه داشته باشد.

کودک هم از لحاظ ذهنی و هم فیزیکی شاید قادر به برقراری ارتباط و یا کنترل کردن اسب نباشد و به همین خاطر اصولا والدین از سنین بالاتر فرزندان خود را برای کلاس‌های آموزشی ثبت نام می‌کنند و همانند سایر رشته‌ها همانند فوتبال، بسکتبال، ژیمیناستیک و غیره عجله ای در ثبت نام نخواهند داشت.

امیدوار هستیم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. با دیگر مطالب آموزشی سایت همراه ما باشید.

درباره

این مطالب را نیز ببینید!

سوارکار موفق

آموزش اسب سواری | چگونه یک سوارکار موفق شویم (بخش دوم)

برای تبدیل شد به سوارکار موفق فاکتورهای بسیاری هستند که موثرند بعضی از این فاکتورها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *