صفحه اصلی / اسب دوانی / دانستنی | همه چیز در مورد آزمایش خون اسب

دانستنی | همه چیز در مورد آزمایش خون اسب

یکی از موضوعاتی که در مسابقات اسب سواری و بعد از آن مورد بحث سوارکاران و مربیان قرار می گیرد آزمایش خون اسب است. در این مطلب دانستنی اسب سواری اسب پرشیا به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

همه چیز در مورد آزمایش خون اسب

تمامی آزمایش های خون چه در انسان و چه در حیوان دارای دو پارامتر اولیه و مهم است:
سلول های قرمز خون، که حمل اکسیژن و سلول های سفید خون، که مبارزان بیماری بدن هستند به تشخیص بیماریهای نادر سهم بسیار مهمی برای تشخیص و شناخت عفونت ویا سم شناسی وحتی مشکلات ژنتیکی ایفا می کنند.

ابتدایی ترین و نخستین راه بررسی خون یک حیوان شمارش تعداد این سلول هاست. اگر تعداد گلبولهای سفید خون بالاتر از حد طبیعی باشد، عفونت وجود دارد و بدن درحال حمله مزاحمان آلوده است و اگر تعداد کمتر از محدوده طبیعی است نشان می دهد که بدن قابلیت دفاعیش را از دست داده ودرمعرض انواع ویروسها قرار خواهد گرفت. محدوده نرمال برای یک تعداد گلبولهای سفید خون در اسب است ۵.۴-۱۴،۳ در هر میکرولیتر و شمارش سلول های سفید خون پایین تر از ۵.۴ به معنی غیر طبیعی بودن سلول های سفید خون است و هربیماری ساده ای میتواند اسب را از پا دربیاورد. شمارش اگر بالاتر از ۱۴.۳ باشد بدن اسب تحت حمله های عفونت، التهاب، تخریب بافت بدن یا لوسمی  است.

آشنایی با انواع خوراکی و داروهای ممنوعه برای اسب

آزمایش خون اسب

با بررسی پنج نوع گلبول سفید که هرکدام با عفونت ها مبارزه می کنند میتوان نوع عفونت والتهاب آگاه شد که در تشخیص سریع بسیار کمک می کند. محدوده نرمال سلول های قرمز خون در اسب ۵.۵۰-۱۲.۹۰ میلیون در هر میکرولیتر است که با بررسی آن میتوان سطح کم خونی واندازه آنها به میزان اکسیژن دریافتی از ریه ها به بدن آگاه شد واز حضور پلاگتها محدوده طبیعی برای اسب ۱۰۰-۳۵۰۰۰۰ در هر میکرولیتر است اطلاع پیدا کرد.

این دو مورد تنها دو نمونه ساده بررسی آزمایشات خون هستند و میتوان با بررسی پیچیده تر به اطلاعات اساسی تری نیز دست یافت و ما صرفا جهت آشنایی بیسیک این دومثال را اشاره کردیم.

آنالیزهای خونی قبل از تولید میتواند بسیاری از اطلاعات صحیح را به تولید کننده اسب بدهد تا در تصمیم گیری راحتتر بتواند درگله اش بدنبال تاپ ترین گزینه ها بگردد وتولیدی را استارت بزند که از کمترین احتمالات ضعف خونی وژنتیکی برخوردار باشد.

چگونه از کلاه سوارکاری خود مراقبت کنیم؟

آزمایش خون اسب

آموزش اسب سواری | لنج کردن اسب به چه شکل است؟

سطح تفاوت یک تولید آنالیز شده با یک تولید براساس بررسی سطحی درساده ترین اختلافات میتوان به میزان دقیق توان اسب درمسافتهای مختلف ویا میزان اکسیژن دریافتی اشاره کرد که این دو عامل ساده بیش از شصت درصد پیروزی یک اسب هستند وبا آنالیز چند فاکتور دیگرمیتوان اسبانی تولید کرد با توجه پتانسیل های نژادی به پدیگری ارزشمند وخاص ختم شود که در مقایسه با نژادهای دیگراز فاکتورهای انحصاری حداقل برای چند سال برخوردار خواهد بود.

امروزه سنترهای تخصصی با بهره گیری دانش روز وتجربیات گذشته اسبانی تولید می کنند که آنالیزورها را درپیش بینی هایشان به زحمت بیاندازد وضریب شانس اسبهایشان را با این روشها در رقابتها بالا ببرند تا علاوه برکسب جامهای گرانقیمت تولیدات مازاد خود را در حراجی ها با رتبه بالایی چکش بزنند.

آموزش اسب سواری – چرا آب آشامیدنی برای سلامت اسب مهم است؟

امیدوار هستیم از خواندن این مطلب لذت برده باشید
شما در اسب پرشیا می‌توانید با انواع نکات آموزشی سوارکاری آشنا شوید

در اسب پرشیا بخوانید:

درباره

این مطالب را نیز ببینید!

کم اشتهایی در اسب

دانستنی | کم اشتهایی در اسب

کم اشتهایی در اسب و غذا نخوردن اسب به اندازه کافی یکی از مشکلاتیست که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *